Rail Balticu juriidiline analüüs soovitab asutada ühisettevõte võimalikult kiiresti, sest abitaotlus tuleks Euroopa Liidule esitada veel enne uut eelarveperioodi. Peakorteri asukohaks tuleb ilmselt Riia.
Tehnilise Järelvalve Ameti (TJA) tellimusel ühisettevõtte Rail Baltic asutamise juriidilise analüüsi läbi viinud Balti riikide advokaadibüroode ühenduse TRINITI uuringu põhjal tuleks ühisettevõte asutada võimalikult kiiresti, sest Euroopa Liidu rahastamise seisukohast on oluline esitada ühtse kasusaaja nimel abitaotlus veel enne algavat eelarveperioodi.
Rahastamise osas nähakse peamise lahendusena Euroopa Ühendamise Rahastu (Connecting Europe Facility) eraldiste kasutamist koos näiteks Euroopa Investeerimispanga või Põhjamaade Investeerimispanga panustamisega.
TRINITI Tallinn (Advokaadibüroo Tamme Otsmann Ruus Vabamets) poolt projekti koordineerinud vandeadvokaat Tõnis Tamme sõnul analüüsiti Tehnilise Järelvalve Ameti kodulehel äsja avaldatud mahuka uuringu käigus mitmeid uue raudtee rajamiseks asutatava ühisettevõttega seonduvaid olulisi teemasid. "Uuringus osales 8 partnerit viiest riigist, kelle töö tulemusena valmis põhjalik aruanne, millele tuginedes saavad Balti riigid lõpule viia Rail Balticu ühisettevõtte asutamise läbirääkimised," märkis Tamme.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi poolt analüüsi kureerinud projektijuhi Miiko Perise sõnul on uuring kõigi Balti riikide peale ühine. See on tavapärane praktika sarnaste projektide puhul.
Peakorteri asukoha osas ei leitud ühegi vaadeldava riigi maksu- ega seadusruumis olulisi takistusi, mis seaksid määravaid piiranguid ühisettevõtte tegutsemisvabadusele, kuid kolme Balti riigi peaministrid on mõista andnud, et poliitilise otsusena on eelistatud ühisettevõtte asutamine peakorteriga Riias.
Hetkel ei võimalda kolme riigi seadusandlus osaleda riikidel otse teistes riikides registreeritud ettevõtetes, kuid seda on võimalik lahendada seadusemuudatuse või vaheühingute loomise kaudu.
Ühe olulisima ettepanekuna tõi Tamme välja spetsiaalselt Rail Balticut puudutava raudteeregulatsiooni loomise. "Selline lahendus võimaldaks rahvusvahelise lepingu tasemel kaasata ka näiteks Soome ja Poola, kes on väljendanud huvi Rail Balticu projektis kaasalöömise vastu," selgitas Tamme.
Balti riikide advokaadibüroode ühendus TRINITI nõustas hanget koos rahvusvaheliste koostööpartneritega - Deloitte analüüsis maksuküsimusi, Keystone Advisors majandust ja finantse, Innopolis Euroopa Liidu rahastamisega seonduvat, Norton Rose hindas Euroopa Liiduga seonduvat seadusandlust ning Poola suurim advokaadibüroo Domanski Zakrzewski Palinka panustas ülevaatega Poola raudteeseadusandlusest.
Seotud lood
Rail Balticu kavandajad on saatnud kohalikele omavalitsustele ja maavalitsustele võimalike trasside kaardi, mille üle hakatakse septembris-oktoobris avalikel koosolekutel mitmekümnes vallas arutama.
Rail Balticu värske Eesti-poolne projektijuht Indrek Sirp ütles täna Eestist läbi Baltikumi Varssavisse kavandatava raudteetrassi võimalike koridoride tutvustamisel, et hinnanguliselt 3,6 miljardit eurot maksev hiigelprojekt peab olema majanduslikult tasuv.
Eile õhtul jõudsid Eesti, Läti, Leedu, Soome ja Poola esindajad Brüsselis kokkuleppele ühisfirma Rail Baltic rajamises.
"Investeerimisideede universumi" saates teeme juttu autodest ja autodesse investeerimisest. Kas eksklusiivse auto ostmine on kulu või investeering? Milliseid mudeleid valida, kui soovida, et nende väärtus aja jooksul tõuseks?