Ettevõtja Rein Kilk loodab täna sõlmitava tehinguga saada Pärnu Sadama ainuomanikuks, praegu kuulub Kilgi firmale Transcom pool sadamat. Kuna Kilgil raha tehingu finantseerimiseks napib, võib pärast aktsiate Transcomile liikumist mõne aja möödudes Pärnu Sadama omanikering veel kord muutuda.
Äripäeva andmetel on 50% suuruse osaluse hind 18 miljonit eurot ja üks osaluse ostu rahastajatest logistikafirma Baltic Maritime Logistics Group. Kilk ise osaluse täpset hinda ja tehingu finantseerijaid avalikustada ei soovinud.
“AS Transcom otsustas kasutada aktsiate eelisostuõigust, millega saame senisele 50 protsendile lisaks teise poole juurde ning nii Pärnu Sadama ainuomanikuks,” ütles Transcomi omanik ja nõukogu esimees Rein Kilk. “Kui senised kaasaktsionärid otsustasid oma osalusest loobuda, tekkis Transcomil võimalus oma osalust suurendada. Kuna ettevõte on heas seisus ja väärtuslik, siis loomulikult otsustasime seda võimalust kasutada,” selgitas Kilk.
“AS Pärnu Sadam on väga suure potentsiaaliga ettevõte ning Pärnu Sadam sama suure potentsiaaliga sadam,” lisas ta. “Ligi pool Eestist välja veetavast metsa- ja turbaressursist asub Pärnu Sadama teeninduspiirkonnas ning oleme ettevõttesse teinud mitmeid perspektiivseid investeeringuid, millest loodame tulevikus tulu lõigata,” selgitas Kilk.
Raha leidub mõistlike projektide jaoks alati. Küsimusele, kust ettevõtja 50% osaluse ostmiseks raha sai, ütles Kilk, et see on laiem teema.
“Kui rahaga on niigi kitsas ning jääb mulje, et justkui raha ei ole – siis tegelikult ei ole lihtsalt mõistlikke projekte, kuhu raha panna. Pärnu Sadam on mõistlik projekt ja seda mitte ainult minu arvates, vaid ka rahastajad näevad, et see on töötav asi ning rahastatakse selliseid nurgaprojekte,” märkis ta.
Kilk pakkus veidi enam kui kuu aega tagasi, et 50% aktsiate müügihind võib ulatuda 20–30 miljoni euroni. Reedel Äripäevale antud kommentaaris ütles ta, et suurusjärk on õige, aga täpsemat summat siiski avalikustada ei saa.
Eestis pole Kilgi sõnul kellelgi 20–30 miljonit eurot vaba raha, mis lihtsalt projekte ootaks. Küsimus on muudes instrumentides, kus see raha on, lisas ta. “Selleks on olemas vastavad institutsioonid, kes niisuguste projektidega tegelevad, aga see on konfidentsiaalne,” lausus Kilk.
Äripäevale teadaolevalt on Kilk viimastel kuudel Pärnu Sadama ostmiseks kõnelusi pidanud laevaagendifirmade Astramar Liepaja ja Baltic Maritime Logistics Group omanikega. Baltic Maritime Logistics Groupi juhatuse esimees ja üks omanikest Tarmo Nurmetalo ütles, pidas täiesti võimalikuks, et Kilk on nendega vestelnud, aga täpsemat infot tuleks tema sõnul küsida ettevõtte nõukogu esimehelt Tõnis Pohlalt.
Pohla sõnul on tema grupi ettevõtted Pärnu Sadamas suuremad laevaagendid. “Ei saa eitada, et me aeg-ajalt Rein Kilgi, Mati Einmanni ja Juhan Pihelbuga oleme suhelnud,” vastas Pohla küsimusele, kas Kilk on nendega kõnelusi pidanud. Einmanni ja Pihelbu firmale kuulub pool Pärnu Sadama aktsiatest. Nad otsustasid osaluse müüa ettevõtja Endel Sifile ja seetõttu tekkiski kaasaktsionär Kilgil võimalus ostueesõigust kasutades aktsiad ise ära osta.
Küsimusele, kas Baltic Maritime Logistics Group aitab Kilgil sadama ostu rahastada, vastas Pohla, et isegi kui oleks sellest Kilgiga juttu olnud, siis ei saaks ta seda kommenteerida. “Ma ei lükka midagi ümber,” märkis Pohla. Ta lisas, et Rein Kilk võib Pärnu Sadama osaluse ostuks ka pankade abi kasutada. Pohla sõnul on ainuomanikul lihtsam ettevõtet juhtida kui kahel võrdväärsel aktsionäril. “Ei ole tore lugeda neid artikleid, mis kajastavad Pärnu Sadamas toimuvat,” märkis Pohla.
Kaks meest võivad rahulikult pensionile minna. Kilgi ütlust mööda ei pidanud ta Pärnu Sadama kaasosanikuks saada soovinud Endel Sifi osaluse müümiseks veenma. “Ma ei pidanud Endel Siffi ära rääkima, sest seadusega on mul eelisostuõigus,” kinnitas ta. Kilgi sõnul on lausa mitu inimest soovitanud seda võimalust ära kasutada. “Nüüd saab ettevõte pühenduda igapäevasele tegevusele. Me ei ole omanikega tülis olnud, vaid on mingi kummaline asi. Ma mõistan seda olukorda nii, et kuna arvati, et sel on kehv olukord, siis taheti teha katset ka viimane üle võtta,” viitas Kilk enda hiljutistele raskustele.
Kilk loodab tehingu õnnestumist. Endised omanikud ASist A&O – Juhan Pihelbu ja Mati Einmann – saavad Kilgi hinnangul ilmselt õnnelikuks, sest poolte sadama aktsiate eest pakutav raha pole väike. Pärnu mõistes on see selline summa, et kaks meest võivad rahulikult pensionile minna, märkis Kilk. Teisalt oleks positiivne, kui nad selle raha edasi Eesti majandusse investeeriks, lisas ta.
Möödunud aastal oli päevakorral ka vastupidine tehing ehk Transcomile kuuluvate aktsiate müük tollasele kaasaktsionärile ASile A&O. Kilgi väitel selgus aga müügiläbirääkimiste käigus, et ostja on väljapressija.
“Kui kaasaktsionär korraldab sinu vastu alusetu pankrotiavalduse esitamise, eesmärgiga arestida tema himustatav vara, siis sealt edasi on kahjuks keeruline head nägu teha,” selgitas ta.
Endel Sifilt, Juhan Pihelbult ja Mati Einmannilt Äripäev reedel kommentaare ei saanud.
Tasub teada
AS Transcom
AS Transcom moodustab koos tütar- ja sidusettevõtetega kontserni, mille erinevad ettevõtted osutavad sadama-, transpordi- ja muid teenuseid.Kontserni kuuluva järgmised tütarettevõtted: AS Pärnu Sadam, OÜ Pärnu Stividorid,AS Tartu Sadam, AS Transcom Vara, OÜ Green Window, OÜ Sadamahalduse, OÜ Zelluloosi Kinnisvara ja sidusettevõte AS Kihnu Veeteed.
AS Pärnu Sadam
100protsendiliselt Eesti erakapitalile kuuluv ettevõte.Viimastel aastatel kujunenud arvestatavaks regionaalseks sadamaks Edela- ja Lõuna Eestis, kus asub oluline osa Eesti sadamate kaudu väljaviidavatest tooraineressurssidest (kuni 45% metsaressursist ja kuni 65% turbaressursist) ja töötlevast tööstusest.Käive oli eelmisel aastal 9,29 miljonit eurot.
Tänavu esimesel poolaastal vahendas Pärnu sadam kaupu 1 000 000 m³ (sh hakkepuitu 114 331 m³, ümarpuud 563 969 m³ ja turvast 354 000 m³)276 laeva külastas sadamat esimesel poolaastal.Lähitulevikus plaanib AS Pärnu Sadam süvendada Pärnu laevateid ja rekonstrueerida kesklinna kai, nii et sadamas oleks võimalik vastu võtta kruiisilaevu.
Baltic Maritime Logistics Group AS
Asutatud 2000. aastal ning põhineb 100 % erakapitalil. Baltic Maritime Logistics Group AS on valdusfirma, kes on investeerinud firmade asutamise ja ülevõtmise kaudu kuue Euroopa Liidu liikmesriigi ning Vene Föderatsiooni ja Valgevene ettevõtetesse.2012 juuni lõpu seisuga kuulus BMLG kontserni viis tütarkontserni ja kolm tütarettevõtet. Mainitud firmad tegelevad kaupade ekspedeerimise, laeva- ja liiniagendi teenuste osutamisega.Veel on need tegevad ookeani konteinerlaevaliinide esindamise, rentimise, mere-, raudtee- ja maanteevedude korraldamise ning sadama- ja stividoriteenuste osutamisega.
Seotud lood
Ärimees Rein Kilk käib kohut rea endiste alluvatega, kellega on lootusetult tülli pööranud. Endised tippjuhid lahkavad avameelselt selle põhjusi.
Ettevõtte müügihinna kujunemine on keerukas protsess, kus müüja teeb elus sageli ainukordse tehingu ja emotsionaalne faktor võib olla üsna suur. Paraku seda komponenti hinnastamise juures kasutada ei saa, tõdesid PwC Estonia tehingute nõustamise juhtivkonsultandid Allar Karu ja Sass Karemäe.