• OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5000,84%5 760,54
  • DOW 300,57%42 032,5
  • Nasdaq 1,1%18 379,85
  • FTSE 100−0,36%8 155,01
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,26
  • OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5000,84%5 760,54
  • DOW 300,57%42 032,5
  • Nasdaq 1,1%18 379,85
  • FTSE 100−0,36%8 155,01
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,26
  • 07.04.14, 14:16
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Eesti SKP kasvu põhirisk Ukraina

Tänavuse majanduskasvu prognoosi 2 protsendile langetanud rahandusministeeriumi teatel on varem oodatust väiksema majanduskasvu põhjuseks eelkõige Eesti lähiriikide kasvuväljavaadete halvenemine.
See on lükanud edasi varem oodatud ekspordi ning erasektori investeerimisaktiivsuse kasvu kiirenemise, teatas ministeerium.
Kui selle aasta alguses toetab majanduskasvu peamiselt sisetarbimine, siis aasta teises pooles majanduskasv välisnõudluse taastumisel kiireneb ning seoses sellega suureneb eksportiva tööstuse ja teenindusharude panus majanduskasvu.
Järgmisel aastal prognoosib ministeerium majanduse mahu suurenemist 3,5 protsenti, kui koos majandusolukorra paranemisega investeerimisaktiivsus ja eratarbimisjulgus taas kasvama hakkavad. Samuti on alates 2015. aastast oodata ehitusturu kasvu kiirenemist seoses erasektori suureneva investeerimisaktiivsusega. 
Majanduskasvu riskid on seotud peamiselt Ukraina sündmustega, mis on viimastel nädalatel kiiresti arenenud ning mille täpsemaid majanduslikke mõjusid on enne välispoliitilise olukorra stabiliseerumist veel keeruline hinnata.
Tagasihoidlikum nõudlus välisturgudel ning madalseis suure osakaaluga kaupade väljaveos tingis ekspordi prognoosi langetamise 2,4 protsendini. Jõudsamalt hakkab eksport suurenema järgmisest aastast ning siinsete ettevõtete kasvuvõimalusi hakkab avardama ka Soome majanduse järk-järguline kosumine. Prognoosiperioodil jääb impordi kasv ettevõtete suure investeerimisvajaduse tõttu ekspordist mõnevõrra kiiremaks.
Tarbijate kindlustunne on viimased paar aastat püsinud tõusutrendil, mistõttu võib eeldada, et stabiilse arengu jätkumisel ja töötuse taandumisel aeglustub eratarbimise kasvutempo sellel ja järgmisel aastal vaid marginaalselt, jäädes veidi alla 4 protsendi. Sellel aastal toetab tarbimise reaalkasvu langev inflatsioon ning järgmisel aastal tulumaksumäära langetamine.
Tarbijahindade tõus jääb selle aasta alguses madalale tasemele ning kiireneb pisut aasta lõpukuudel. Hindu mõjutab tänavu toiduhindade tõus aasta teises pooles ning eluasemekulude langus elektri ning kaugkütte ja gaasi odavnemise tõttu. Aasta kokkuvõttes jääb hinnatõusuks 1,4 protsenti ning 2015. aastal 2,7 protsenti.
Tööga hõivatud inimeste arvu kasv jätkub aastatel 2014–2015, kuid pöördub seejärel ilmselt väiksesse langusesse. Töötuse määr väheneb järgmisel aastal alla 8 protsendi ning soodsate majandusarengute puhul prognoosiperioodi lõpuks 6 protsendi lähedale. Keskmise palga kiire, pea 8protsendiline kasv üllatas 2013. aastal ning edaspidi jääb kasvutempo mõnevõrra madalamaks, 6–7 protsendi juurde.
Keskmise reaalpalga kasv püsib aga madala inflatsiooni tõttu tänavu endiselt kõrge (4,8 protsenti) ja edaspidi jääb 3,5 protsendi lähedale.
Seoses majanduskeskkonna mõningase halvenemisega on vähendatud ka maksulaekumiste prognoosi, peamiselt sotsiaalmaksu ja kütuseaktsiisi laekumist. Seoses sellega kujuneb sellel aastal valitsussektori nominaalseks eelarvepuudujäägiks 0,7 protsenti SKPst, struktuurselt (positsioon ilma ühekordsete mõjudeta ning majandustsükli mõju arvestades) püsib eelarve tasakaalus. Nominaalset puudujääki on võimalik finantseerida riigi likviidsetest finantsvahenditest.
Riigirahanduse prognoos arvestab kehtivate seadustega, mis tähendab, et võimalikud lisameetmed (sh uus koalitsioonileping) lisatakse prognoosile riigi eelarvestrateegia (RES 2015-2018) koostamisel. RESiga kinnitab valitsus järgmise nelja aasta eelarvepoliitilised põhimõtted, sealhulgas järgnevate aastate valitsussektori eelarvepositsiooni eesmärgid.
 
 
Autor: 1706-aripaev

Seotud lood

Uudised
  • 07.04.14, 16:55
"Prognoos pole realistlik"
Rahandusministeeriumi kevadine majandusprognoos on pigem optimistlik kui realistlik, arvab LHV analüütik Heido Vitsur.
Uudised
  • 07.04.14, 12:22
RM langetas SKP kasvuootust
Rahandusministeerium alandas kevadises majandusprognoosis Eesti majanduskasvu 1,6 protsendipunkti võrra.
Uudised
  • 07.04.14, 14:45
Ligi: koalitsioon leiab raha
Rahandusministeeriumi langetatud majanduskasvuootus ei mõjuta uue valitsuse lubaduste täitmist, märkis rahandusminister Jürgen Ligi. "Ülesanne on keeruline, kuid saame hakkama," ütles ta.
Uudised
  • 08.04.14, 08:22
Ida-Ukrainas on seni õnnestunud suurem konflikt ära hoida
Ida-Ukrainas suudeti öösel ära hoida suurem konflikt võimuhoonete vallutajate ja miilitsa vahel, vahendas ERR välismeediat.
  • ST
Sisuturundus
  • 18.10.24, 14:09
Rikkumiste arv kasvab. G4S: saaksime olla politseile rohkemgi abiks, usaldust on vaja
Kui majandusnäitajad langevad, tõuseb vajadus turvateenuste järele, sest kuritegevus hoogustub. G4Si juhatuse esimees Priit Sarapuu ütles, et enim toimub kuritegusid just mehitamata valvega väliobjektidel, kus pimeda aja saabudes on kurjategijatel mugav tegutseda.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele