• OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • 29.05.14, 11:40
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tele2 juht: telekomis on juhid poolunes

Telekomis on juhid endiselt poolunes, sest ärikeskkond on oluliselt muutunud, aga telekomid pole seda piisavalt kiiresti taibanud, ütles Tele2 Eesti juht Argo Virkebau Big4 konverentsil.
Ta kirjeldas, kuidas maailmas on megatrend andmete mahu kasv, mis ei muuda ainult ärimaastikku, vaid kogu eluolu. "Kõik meie ümber on muutumas andmeteks – kõneside, SMS, video ja muusika, ka raha teie pangakontol on lihtsalt andmed ja kokkulepe," kõneles Virkebau.
Tele2 juht tõi teenuste kaupa näiteid, mismoodi on ärimaastik muutunud.
1. Sõnumite vahetamise rakendus WhatsApp
55 inimesega firma tegi valmis toote, mis on väärt 19 miljardit dollarit ja millel on praegu üle 500 miljoni kasutaja. See on täpselt viis korda suurem kui on Tele2 grupi turuväärtus ja nad ei ole kunagi teeninud raha. Tekib küsimus, miks ükski suur telekom sellise tootega hakkama ei saanud? Telekomides on ju maailma parimad insenerid ja kõige suurem inseneride arv. Näiteks Deutsche Telekomis töötab240 000 inimest ja selle turuväärtus on 55 miljardit eurot.
Telekomides on jätkuvalt ärijuhtumi põhine mõtlemine, mis ei ole piisavalt hea muutuvas maailmas. Kui soovitakse teha investeeringuid, küsivad juhid tasuvusarvestust, tasuvus peab tekkima 3-5 aastaga. Kui seda ei suudeta näidata, siis investeeringuprojekti ei kiideta heaks. Start-up maailm nii ei mõtle. See on oluliselt keerulisem ja laiem, kuidas nad oma väärtust näevad.
Keegi ei ennustanud, et inimesed soovivad saata veel rohkem sõnumeid. Tundus, et kõik teenused on juba olemas ja hind piisavalt odav, et miski seda ei takista. WhatsAppi rekordpäevadel saadab iga kasutaja 120 sõnumit päevas. Tele2s 0,4 sõnumit päevas.
2. Video streaming ehk otsevaatamine internetist
Huvitav, et Eesti turg on tühi OTT (over-the-top ehk meedia kuvamine internetis ilma operaatori vahelesekkumiseta - toim) videoteenuse pakkujatest. Skandinaavias ja mujal maailmas on see suur hitt ja osa telekome on sellesse ärisse sisenenud.
Netflixi penetratsioon inimeste arvust USAs on 10%. See tähendaks Eestis turumahtu 130 000-140 000 maksvat klienti. Kui korrutame kümne euroga kuus, on see aastas 18 miljonit eurot, mis tegelikult vedeleb praegu maas.
Kui vaatame võrguandmeid, siis näeme, et video ja muusika streaming on selgelt number üks. Piraatlus ja torrentid on kadunud ja meil ei ole veel ametlikku video streaming'u pakkujat.
3. Muusika
Järjekordne teenus, mida paljud telekomid on juba hinnapakettidesse pannud, aga mida Eestis pole tehtud. See on hämmastav. Muidu oleme eesrindlikud, aga siin oleme rohkem sabas sörkijad.
Kui vaatame näiteks Spotify ärimudelit, siis see on puhas andmete äri. Nad ei vali, mis lugusid nad võtavad, vaid soovivad kõiki lugusid oma andmebaasi. Kuidas nad äri teevad? Spotify on loonud näiteks neli suurt andmekeskust, kus töötab 2000 inimest, et seda andmetöötlust hallata. Meile meeldib, et kõik kasutajad soovivad seda teenust kasutada mobiilselt, see on mobiilioperaatoritele suur šanss teenust täiendada.
4. Google Glass
Kui avalik arutelu video ja foto tarbimisel käib selle üle, millisel ekraanil see toimub, siis Google Glass ja analoogsed tooted võivad seda väga drastiliselt muuta. Tulevikus me teame kõigi inimeste ja objektide kohta kõike ja see muudab meediatarbimist drastiliselt. Näiteks on võimalik iga objekti kohta kuvada spetsiifilist infot või spetsiifilist pakkumist, näiteks Prismas sellele kaubale, mida hetkel vaatad.
5. Asukohapõhised teenused
Järgmine suur valdkond, millesse osa telekome usub ja osa ei usu üldse, ütlevad, et see on eilne päev. Hea näide on [Hispaania] Telefonica tiim, mis pakub liikumismustreid turundusfirmadele ja kaubanduskeskustele. Mobiiliandmetega on võimalik täpselt selgeks teha, kes kus liigub ja müüa seda infot kaubakeskustele. Näiteks selleks, et planeerida, kuhu pood teha, kas müüa noorte või vanemate kaupa, planeerida lahtioleku aegu. Veel huvitavam, mobiilioperaatorid on võimelised muutma ka inimeste liikumise trajektoore. Kõlab hirmutavalt, aga nii see on.
6. Kriiside analüüsi juhtimine
Kui Mehhikos oli seagripi puhang 2009, oli tähtis pandeemia piiramiseks inimeste liikuvust vähendada. Valitsus saatis seal välja kolm eri taseme teavitust, et inimesed ei liiguks. Hiljem Telefonica spetsialistid analüüsisid ja said teada, et ainult teine teavitus mõjus, mistõttu pandeemia tipp nihkus edasi. See on oluline, sest sellega koos on võimalik mobiliseerida arstide ja ravimite saatmist. Siis on katastroof tunduvalt väiksem.
Mobiiliopetaatoritel on oluline olla hea partner valitsustele. Näiteks Ukraina puhul on lihtne analüüsida, kes olid inimesed Maidanil, kas nad tulid taludest, linnakorteritest või sõjaväeosadest. Samamoodi Donetski separatistid, kust nad tulevad ja kuhu lähevad. Ma arvan, et seda ei tehta piisavalt. Mobiiliandmete puhul on see väga lihtne, aga see võimalus on kasutamata.
Argo Virkebau hinnangul eristab startup'ilikku mõtlemist suurkorporatsioonist eelkõige ettevõtlikkus. "Start-up'is peavad olema kõik töötajad ettevõtjad, juht niikuinii," märkis ta ja viitas Google'i juhi Larry Page'i sõnadele, et Google tahab olla ka juhitud nagu idufirma. "Start-up ei pea töötama garaažis, see võib olla ka suurfirma, aga seal peab olema ettevõtlikkuse meelsus. See on see, mis eristab," ütles Virkebau.
"Paradigma on selles mõttes muutunud, suured ei söö enam väikeseid, vaid kiired söövad aeglaseid. See leidis eelkõige tõestust Facebooki ja WhatsAppi näite puhul. Whatsapp võttis ära suure ärist telekomidelt puhtalt oma kiiruse ja innovatiivsusega. 55 töötajat said hakkama rokemaga kui miljon töötajat," kõneles Virkebau.
"Euroopas enamiku telekomide käive vähenes eelmisel aastal. Eesti turul vähenes mobiilioperaatorite käive kokku 19%. See on selge märk, et midagi on vaja muuta, et kasvu rajale tagasi pöörduda," rääkis ta.
28.-29. mai toimub Äripäeva ja audiitorbüroode Ernst&Young, PwC, KPMG, Deloitte korraldatud finantsjuhtide konverents Big4. Konverentsil astuvad üles audiitorbüroode juhid ja prominentsed finantsvaldkonna eksperdid. Big4 2014 otsib võimalusi Eesti ettevõtete konkurentsivõime tõstmiseks ja näeb finantsjuhti kui strateegi, kelle otsustest sõltub tema ettevõtte tulevik.

Seotud lood

Uudised
  • 24.04.15, 14:15
Tele2 kasvatas äri
Tele2 oli ainus operaator, kes suutis esimeses kvartalis äri kasvatada, ütles Tele2 Eesti tegevdirektor Argo Virkebau.
Uudised
  • 30.05.14, 15:19
VIDEO: Aasta finantsjuht tõi ettevõttesse pool miljardit
Nelja aastaga Viru Keemia Grupi juhatuses 507 miljonit eurot laenulimiiti saanud finantsjuht Ahti Puuri tunnustati eile finantskonverentsil Big4 aasta finantsjuhi tiitliga.
Börsiuudised
  • 16.07.14, 11:11
Tele2 tegi oodatust parema tulemuse
Rootsi telekomiettevõte Tele2 teatas oma teise kvartali tulemused. Ettevõtte kasum kasvas üle ootuste, samas teatati, et käibe kasvu väljavaade on Kashastani valuuta devalveerimise tõttu piiratud.
Börsiuudised
  • 29.05.14, 12:56
3 mõtet, mida jälgida eelarve planeerimisel
Olympic Entertainment Groupi juht Madis Jääger rääkis Big4 konverentsil, kuidas nn eelarvetekk kõige paremini paika sikutada.
  • ST
Sisuturundus
  • 14.11.24, 16:24
Lindström: müügiinimeste tugevuste arendamine hoiab tiimi motiveeritu ja tulemuslikuna
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele