Soome börsiettevõtte Citycon kaks Tallinna kaubanduskeskust kasvatasid mullu kasumit, kuid mitu konkurenti pidi kinnisvara odavnemise tõttu leppima vastupidise tulemusega.
Cityconile kuuluva Rocca al Mare, Kristiine ja Magistrali kaubanduskeskuse käive oli mullu kokku 31 miljonit eurot ja puhaskasum 35 miljonit eurot.
Cityconile tõi suurimat tulu Rocca al Mare Kaubanduskeskuse AS, mille käive ulatus 2013. aastal 15,2 miljoni euroni (2012 – 15,4 miljonit eurot). Puhaskasumit teenis ettevõte 17,2 miljonit eurot (2012 – 14,8 miljonit eurot).
Eelmisel aastal oli Cityconi jaoks Eestis kaks suurt projekti. Ettevõte investeeris Rocca al Mare keskusesse 5,3 miljonit ja Kristiine keskusesse 3,3 miljonit eurot. Septembris lõpetas ettevõte Rocca al Mare renoveerimise ning keskuses avasid uksed Eesti esimene H&Mi ja Debenhamsi pood. Samuti avas H&M kaupluse Kristiine keskuses.
Cityconi Baltimaade äridirektor ja kolme eelmainitud keskuse juhatuse liige Mati Pops Äripäeva kommentaaripalvele ei vastanud.
Konkurentidel kehvem aasta. Kesklinnas asuvad Solarise ja Viru keskus mullu kasumit ei teeninud. Kui Viru Keskus teatas viimase majandusaasta puhaskasumiks taas nulli, siis Solaris pidi leppima 4,4 miljoni eurose kahjumiga.
ASi Solaris Keskus müügitulu ulatus mullu 7,9 miljoni euroni (2012 – 7,7 miljonit eurot), kuid puhaskahjum kasvas märgatavalt, 4 miljoni euroni (2012 – 154 000 eurot). Ettevõtte juhatuse liikme Anneli Palvadre sõnul põhjustas kahjumi kinnisvara väärtuse ümberhindamine. “Küll aga on põhjust veel kord rõhutada, et operatiivtasandil oli keskus kogu aasta jooksul edukas ning andis planeeritud tootlust,” ütles Palvadre. Ta nimetas keskuse eelmist aastat stabiilseks ja heaks, sest Solaris suutis täita omanike sisulised ja eelarvelised eesmärgid.
Palvadre sõnul plaanib keskus mõningaid muutusi lähema aasta jooksul. “Keskuse avamisest möödub sügisel viis aastat, mis on paljude seniste rendilepingute tähtajaks ja võimaldab keskusel ka oma strateegiat ning kontseptsiooni soovi korral veidi värskendada,” lisas ta.
Viru Keskus operaatori rollis. AS Viru Keskus jäi eelmisel aastal 3,1 miljoni eurose käibe (2012 – 2,9 miljonit eurot) juures nulli nagu varasematelgi aastatel, kuna operaatorina tegutseva firma tegevuskulud katavad omanikfirmad AS Viru Center ja Viru Väljaku Arenduse AS. Tulud lähevad samuti otse üürileandjatele. Konkurentidest erineva ärimudeliga Viru Keskuse käibest moodustasid suurima osa haldusteenused, reklaamitulu ja kinnisvara haldamine.
Nii nagu teatas ettevõte poolaasta aruandes, hindab keskuse juht Ants Vasar tänavuse aasta esimest kuut kuud muljetavaldavaks, sest ettevõte saavutas nii suurenenud käibe kui ka külastatavuse varasemast väiksema müügipinnaga.
“Enim vähenes kasutuses olev müügipind teises kvartalis, mil uuenduste tõttu oli suletud üle 6000 m2 äripinda,” ütles Vasar. Tema sõnul taastub keskuse müügipind sajaprotsendiliselt kolmanda kvartali lõpuks. “Kuid sellele vaatamata prognoosime kolmandas kvartalis vähemalt möödunud aasta taseme saavutamist,” lisas ta.
Kasumit näriv ümberhindlus. OÜ Capfield, mille alla kuuluvad näiteks Tondi Selveri kaubanduskeskust omav OÜ Sermo Kaubandus, Norde Centrumi omanik Lootsi Arenduse OÜ ja Lasnamäe Centrumit haldav Linnasaare Kinnisvara OÜ, teenis mullu 13,7 miljonit eurot müügitulu (2012 – 13,1 miljonit eurot) ja 9,5 miljonit eurot puhaskasumit (2012 – 20,8 miljonit eurot). Kuigi Lootsi Arenduse ja Linnasaare Kinnisvara käive natuke kasvas, kukkus mõlema keskuse haldaja puhaskasum: Lootsi Arendus teenis 1,4 miljonit eurot (2012 – 4,9 miljonit eurot) ja Linnasaare Kinnisvara 5 miljonit eurot (2012 – 7,6 miljonit eurot).
Capfieldi juhatuse liikme Ruben Gornischeffi sõnul vähendas kasumit peamiselt ümberhindlus, kui 2012. aastal oli keskustel väga suur üleshindlus majandussurutisejärgse üürihindade tõusu ja majanduskeskkonna üldise paranemise tõttu. “2013. aastal vastasid keskused õiglasele turuväärtusele ja ümberhindluste tulemusena kasum ei suurenenud nii palju kui 2012. aastal,” ütles Gornischeff.
Gornischeffi sõnul kasvas ärikasum 6 protsenti, kui jätta arvestamata ümberhindluse mõju. Selline näitaja on Capfieldi juhi hinnangul väga hea tulemus töötavale keskusele normaalses ärikeskkonnas.
Kuna Capfield suutis mullu täita peamised eesmärgid, mille hulka kuulusid näiteks üüritulu kasvatamine, sise- ja välisilme uuendamine ja kulude vähendamine (sh üürnike kõrvalkulud), siis hindab Gornischeff mullust aastat heaks.
Tänavu ja järgmisel aastal plaanib Capfield hakata täitma keskuste laiendamisplaane. Sadama lähistel asuvas Norde Centrumis kavatseb ettevõte alustada laiendustöid 2015. aastal ja Lasnamäe Centrumis aasta hiljem.
Seotud lood
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.