Reklaamiagentuurides võtavad juhtrolli n-ö patsiga poisid - koodikirjutajaid on peagi rohkem tööl kui disainereid ja tekstikirjutajaid, leidis maailma enim auhinnatud digiagentuuri AKQA asutaja Ajaz Ahmed.
- Juhtiva loovagentuuri asutaja Ajaz Ahmed ennustab turunduse tehnilisemaks muutumist. Foto: PantherMedia/Scanpix
Mis on mis
AKQA
Asutatud 1994. aastal Ajaz Ahmedi poolt, kes oli siis 21-aastane.
Ettevõttel on 2000 töötajat 40 riigis üle maailma.
Enim auhinnatud digitaalreklaami agentuur maailmas.
Klientide hulka kuuluvad näiteks Nike, Coca-Cola, X-Box, Fiat, Virgin jt
2013. aastal võitis AKQA Cannes Lionsil 14 auhinda, sealhulgas Grand Prix Cyber Lions kategoorias.
Ahmed on kirjutanud kaks raamatut - "Velocity" (2012) ja "Limitless" (2015), mis on keskendunud ärimudelite, turunduse ja ettevõtete juhtimise teemadele digitaalajastul.
Suuresti just tänu tema ja AKQA tehtud töödele on reklaamimaailmas hoogu võtmas uus, tehnoloogiakeskne lähenemine. Tuntud vanad brändid, üks nendest näiteks Nike, on muutunud sisuliselt tehnoloogiabrändiks - lisaks spordirõivastele on firma arendanud ka mitmesuguseid kantavaid tehnoloogiavidinaid nagu näiteks inimese liikumist mõõtev ja analüüsiv nn käekell Fuelband.
Tavapäraste reklaamikampaaniate asemel luuakse tehnoloogia abil traditsioonilistele toodetele uusi kasutusvaldkondi ja need uuendused on kampaania põhisõnumiks. Agentuurid nagu AKQA osalevad järjest enam ka aktiivselt tootearenduses, mitte ei tee pelgalt reklaami.
Tasub teada
Edukat iseloomustab viisik ehk eesrindliku firma märksõnad
Demokratiseerumine - suured, olulised ja edukad firmad võtavad selle, mis on algselt justkui eliidi asi ja muudavad selle kättesaadavaks väga paljudele. Näiteks Nike rakenduse Nike+ Training Club tegi personaaltreeneri teenuse, mis muidu oli hinna tõttu vähestele kättesaadav, kõigile kättesaadavaks.
Kiirus - elame ajastul, kus suured ei edesta enam ilmtingimata väikseid, aga kiired edestavad aeglaseid. Lihtsus asendab ja sööb alati välja keerulise. Inimesed asendavad keerukad süsteemid lihtsamatega. Head ettevõtted püüavad seega oma klientide elu lihtsustada.
Autorlus - firmad räägivad tihti, et edu taga on head lood, mida firma ja bränd jutustab. Peamine märksõna nende lugude taga on aga autor. Sellest sõnast tulenevad ka sõnad autentsus ja autoriteet (inglise keeles author, authenticity, authority - toim.). Brändid, mida inimesed armastavad ja imetlevad, on autentsed, nad pakuvad midagi omanäolist, mistõttu on neil ka autoriteet.
Igas heas loos ja igal heal brändil on aga alati mingi konflikt - vastanduvad positiivne ja negatiivne. See konflikt ei ole inimeste, vaid asjade või põhimõtete vahel. Näiteks Facebook, mis toob inimesi kokku ja ühendab neid, on konfliktis isolatsiooni ja üksindusega. Või Disney, maailma kõige õnnelikum paik, on konfliktis meeleheite ja kannatusega.
Revolutsioonilisus - head firmad ei tee revolutsiooni üksnes oma tooteid ja teenuseid uuendades, nad teevad revolutsiooni igas oma äri aspekti - logistikas, disainis, firmas inimestega suhtlemises, nende värbamises.
Organiseeritus - väiksed ettevõtted, idufirmad on väga loovad, eksperimenteerivad. Suurtel organisatsioonidel on süsteemid, mis hoiavad neid paraku tagasi. Kui ei toimu kiiremat arenemist, süüdistavad nad süsteemi. Kui vaadata organisatsioone, mis kasvavad ja on edumeelsed, siis nad ühendavad süsteeme loovuse ja eksperimenteerimisega.
Allikas: Ajaz Ahmed
Miks vajavad firmad tänapäeval rohkem koodikirjutajaid kui disainereid? Enne oli kunst ja koopia, täna on meil valdavalt koos kunst ja kood. Kui varem oli tööl copywriter ja kunstiline juht, siis täna on koodikirjutaja ja kunstiline juht. Disain ja ilu on täna sama tähtsad, kui kiirus ja kasutusmugavus.
Kuidas raputada maad n-ö dinosaurusjuhtide all, et nad tuleksid kaasa innovaatiliste uute lahendustega? Parim on seda teha läbi inspiratsiooni ja hariduse. Näited põnevate firmade ja lahenduste kohta aitavad ehk harida juhte. Järgmise generatsiooni ülesanne on mentoriks hakata. Küpsuse ja kogemuste segamine nooruse ja energiaga on see, kust imed hakkavad sündima. Sellised organisatsioonid on need, mis kasvavad. Neil on firmas tööl segu erinevates vanusegruppides ja ametikohtadel inimesi, kes saavad kokku.
Kes oli su esimene suurklient? Meie esimene suur klient oli Virgin. Nad töötavad koos firmadega, kes on nö näljased ja loovad. Üks põhjuseid, mis nad meid valisid, oli ilmselt see, et ma olin siis 21. See koostöö kestab aga tänaseni. Me oleme hoidnud firmas seda loovust ja innovatsiooni, mis oli siis, kui alustasime idufirmana. Meil 2000 inimest 40 erinevas riigis.
Kuidas said Virgini kliendiks? Virgin oli AKQA klient olnud 10 aasta, enne kui sain võimaluse kohtuda Richard Bransoniga. Algusajal saime me oma kliendid tänu suurepärastele töödele, mis olid väga visuaalsed ja oma ajast ees, et äratasid tähelepanu. Peale Virgini võttis meiega ühendus veel näiteks Coca-Cola ja mitmed teised suured brändid. Nad nägid seda, et me investeerisime innovatsiooni, loovusesse. Tänaseni püüame mõelda, mis hakkab juhtuma, kuhu suunas asjad liiguvad.
Kui alustasid, siis kuidas meelitasid firmasse talente? Paljudel alustavatel firmadel pole raha, et alguses maksta.Mul oli õnne. Töötasin alates 15. elusaastast mitmetes suurtes firmades. Tol ajal, 15aastaselt kodus elades, ei olnud suuri kulusid ja säästsin teenitud raha. Kuna inimesed teadsid, millega ma tegelen, siis nad tutvustasid mind oma sõpradele ja perele. Ma mainisin, mida plaanin teha. Paljud toredad inimesed liitusid meiega. Suur osa oli selles õigel ajastusel, õigel suhtumisel ja fookusel.
Kuidas olete hoidnud suurfirmana kliente? Kliendid eelistavad tihti väikseid firmasid, kes ei küsi iga asja eest raha, on kiired ja operatiivsed. Meie kliendid teavad meie motivatsiooni, meie töid ja seda, millest me hoolime. Meie peamine eesmärk on pakkuda klindile suurepäraseid lahendusi ja väärtust. Minu arvates on vähe agentuure kes on heas mõttes nii näljased kui meie - meil on nälg töö, progressi ja lahenduste ning väga heade toodete ja lahenduste järele. Nagu Steve Jobs ütles - ole näljane, ole rumal ehk püüa kogu aeg õppida. Seda ma püüame teha.
Mida sa eelistad, kas innovaatilisi tehnoloogilisel viise reklaamiks või vana 30sekundilist telereklaami? Võtame näiteks John Lewise (Briti kaubaketi emotsionaalsed, lugusid rääkivad videoklipid - toim) reklaami, rohkem inimesi näeb seda Youtube´st kui televiisorit. See on fakt. Asi ei ole enam televisioonis või reklaamis. See on pigem suurepärases sisus ja loo jutustamises, mis kõnetab inimesi ja mida nad tahavad jagavad.
Kui palju tööd te teete firmana ilma rahata? Suure mahu, nagu iga agentuur. Oleme nagu kõrgmõe äri - kõrgmoe loomine nõuab väga palju raha, et teha ilusat asja. See läheb meile mõnikord rohkem maksma, kui kliendile. Aga see on ok, kuna me vaatame pikaajalist väärtust.
Seotud lood
Täna on viimane võimalus registreerida end turunduskonverentsile Password ja Kuldmuna seminarile, sest kell 17 läheb nimekiri lukku.
Ettevõtete juhtidel tuleb muude küsimuste kõrval mõelda ka sellele, mil moel oma töötajaid kõige tulemuslikumalt innustada. Mitmed neist on kasutusele võtnud boonuspaketid ja üha rohkemad kaaluvad töötajatele lisahüvede pakkumist, just selliste, mida päriselt enim vajatakse ning hinnatakse: tööalased arenguvõimalused, rahalised boonused, täiendav tervisekindlustus, paindlik töökorraldus ja ühisüritused. Leinonen toetab oma klientidest tööandjaid iga päev just motiveerimisprogrammide väljatöötamisega. Millised on kõige populaarsemad boonusmeetmed?