Eestlaste keeleoskus, teadmised ITs ja siinne soodne investeerimiskeskkond on meile meelitanud mitu rahvusvahelise suurfirma tugikeskust, mis töötavad edukalt.
- Hurtigruten Estonia OÜ pakub klienditeenindust kontserni emafirmale ja tema tütarettevõtetele. See hõlmab klientide reisibroneeringuid ning koordineerimist, klientidega suhtlemist, reisidokumentide trükkimist ja väljasaatmist ning broneerimissüsteemi tehnilist toetamist. Foto: Andras Kralla
Taust
Statoil Fuel & Retail Eesti AS
Mootorikütuste ja mugavuspoodide jaemüügi turuliider Eestis. Peamine tegevusala on mootorikütuste, toidu- ja esmatarbekaupade ning autopesulateenuse jaemüük läbi teenindusjaamade võrgustiku.Rahvusvahelise kontserni Statoil Fuel & Retail AS (SFR) 100% osalusega tütarettevõte, kus keskmine töötajate arv oli mullu 539 inimest. SFR kuulub 2012. a suvest globaalsesse jaemüügikontserni Alimentation Couche-Tard Inc.
Hurtigruten Estonia OÜ
Pakub klienditeenindust kontserni emafirmale ja tema tütarettevõtetele: klientide reisibroneeringud ning koordineerimine, klientidega suhtlemine, reisidokumentide trükkimine ja väljasaatmine ning broneerimissüsteemi tehniline tugi. Keskmine töötajate arv möödunud aastal 136.Emafirma Hurtigruten on üle 100 aasta vana Norra firma, mis korraldab kruiise Norra rannikul, Antarktikasse, Gröönimaale ja Teravmägedele. Annab tööd üle 2000 inimesele Norras, Eestis, Saksamaal, Suur-Britannias, Prantsusmaal ja Ameerikas.
Kühne+Nagel AS
Tegeleb mere-, õhu- ning maanteevedude ning laologistika ja tolliteenuste osutamisega. Keskmine töötajate arv oli möödunud majandusaastal 190 töötajat.Kühne+Nagel grupp on 64 000 töötajaga, 1000 esindusega üle 100 riigis tegutsev maailma juhtivaid logistikaettevõtteid. Kühne+Nagelil on tugev turupositsioon nii mere-, lennu-, maismaatranspordis kui laologistikas fookusega IT-põhistel lahendustel.
Stora Enso Eesti AS
Rahvusvahelisse paberi- ja puidutööstuskontserni Stora Enso kuuluv ettevõte, mille koosseisus on puidutöötlusüksused ja metsavarumisüksused üle Eesti. Lisaks tegutseb ka globaalne tugiteenuste keskus, mille koosseisu kuuluvad finants-, IT- ja logistikaüksused, mis teenindavad Stora Enso ettevõtteid üle maailma. Esimesed IT tugiteenused loodi siia juba 2004. aastal ja praegu on suurim tugiteenuste üksus Tallinnas finantsteenuste keskus, mis tekkis 2009. aastal. 2014. aastal alustas tööd logistikaarvete keskus, millega loodi tugiteenuste keskuses juurde 17 töökohta. Eelmise aasta lõpul oli ettevõttes 609 töötajat ja Tallinna tugikeskuses üle 100 jagatud teenuste põhimõttel toimiva töökoha.
Fortum CFS Eesti OÜ
Esimene finantsteenusekeskus loodi Soomes 1998. a. Eesti allüksus loodi aastal 2003. a ja Tallinna üksuse põhitegevuseks sai ostuarvete skanneerimine. 2008 tehti otsus tuua Eestisse rohkem tegevusi. Aasta hiljem loodi Eestis Fortumi finantsteenuste back office, kus hakati tegelema raamatupidamis- ja pangatehingute ja klienditeenindusega. 2015. aastast on Eesti tugikeskus osa Fortumi ühisest tugiteenuste keskusest Fortum Business Services (FBS), mis hõlmab IT-, finants- ning klienditeenindused. FBS allüksused asuvad Soomes, Rootsis, Poolas ja Eestis ning teenindavad Fortumi korporatsiooni ettevõtteid 13 riigis.
Allikas: ettevõtete kodulehed ja majandusaruanded
Statoil Fuel & Retail Eesti ASi juht
Kai Realo ütles, et kontserni finantskeskuse spetsialistid teevad oma tööd väga hästi ning nende tööga ollakse rahul. “Tegemist on tõeliste oma ala asjatundjatega,” kiitis ta.
Statoili finantskeskuses töötab Realo sõnul kaheksa inimest ning nende hulgas on nii finantsspetsialiste kui ka raamatupidajaid. Finantskeskus töötab nagu ettevõtte sisepank, osutades kontserni ettevõtetele finantsvarade juhtimise, likviidsusjuhtimise, finantsvarade raamatupidamise ja kontserni ettevõtete finantseerimise teenust.
“Teisisõnu, Statoili kontserni finantskeskus Eestis vastutab kogu grupi lühiajalise likviidsus- ja valuutapositsioonide juhtimise, pankade arvelduslahenduste ja finantsvarade raamatupidamise eest. Samuti tegutseb finantskeskuses grupi makseüksus, mis vastutab Statoili failivahetuse eest arvelduspankadega,” selgitas Realo.
Tema sõnul rajati Statoili kontserni finantskeskus viis aastat tagasi Eestisse põhjusel, et riikidest, kus Statoil Fuel & Retail on esindatud, oli vaid Eesti kasutusele võtnud euro. Samuti peeti meie üldist äri- ja maksukeskkonda sobivaks sellise keskuse loomiseks.
Oma büroo osutus väga edukaks
Kruiisireisidega tegeleva
Hurtigruten Estonia juht Angel Moledo selgitas, et emafirma otsis kulude vähendamiseks riiki, kus oleks saksa, norra, rootsi, prantsuse ja inglise keele oskajaid, kes suudaks teenindada ettevõtte sihtturge. Nendele tingimustele vastas Eesti.
Esialgu osteti Moledo sõnul teenust sisse, kuid see ei olnud kuigi kasulik. “Kuna leidsime, et Tallinnas on piisavalt kvalifitseeritud tööjõudu, otsustasime luua omaenda büroo, mis on osutunud väga edukaks,” märkis Moledo. “Tallinna tugikeskus on saanud uusi ülesandeid, mis puudutab raamatupidamist ja kliendihaldust.”
„IT-keskus Tallinnas on kogu oma lühikese ajaloo jooksul pidevalt kasvanud. Tänavu on tulnud juurde üle 50 töötaja,“ rääkis Kühne+Nageli Tallinna IT-keskuse juht Mart Ambur. „Järgmiseks aastaks ei ole veel lõplikke plaane tehtud, kuid loodetavasti laienemine jätkub.“
Tallinna IT-keskus annab Amburi sõnul tööd rohkem kui 250 kvalifitseeritud IT-eksperdile, kellest enamik on kaasatud uute lahenduste arendusse. Ülejäänud personal tagab globaalse ettevõtte ööpäevase rakenduste toe.
Majandusnäitajad
Statoil Fuel & Retail Eesti AS:(majandusaasta kestab 1. maist kuni 30. aprillini) 2013/2014 2014/2015Müügitulu (€) 266 411 000 277 620 000Kasum (€) 5 495 000 60 281 000
Hurtigruten Estonia OÜ: 2013 2014Müügitulu (€) 5 437 681 5 387 535Kasum (€) 749 302 559 825
Kühne + Nagel AS: 2013 2014Müügitulu (€) 22 845 000 24 868 000Kasum (€) 438 000 519 000
Stora Enso Eesti AS: 2013 2014Müügitulu (€) 195 649 000 185 852 000Kasum (€) 11 097 253 9 821 540
Fortum CFS Eesti OÜ: 2013 2014Müügitulu (€) 16 531 000 16 056 000Kasum (€) 4 149 000 4 142 000
Allikas: ettevõtete majandusaruanded
2012. aastal võttis
Kühne+Nagel vastu strateegilise otsuse investeerida Tallinna rajatavasse IT-keskusesse, et tagada kontsernile vajalik IT-võimekus. “Valik osutus Eesti ja Tallinna kasuks siinse hea investeerimiskliima ja maailmas tuntud pragmaatilise suhtumise tõttu IT-lahendustesse,” põhjendas Ambur.
Uute põnevate töökohtade lootuses
Stora Enso globaalse finantsteenuste keskuse kommunikatsioonijuht Martin Leiger ütles, et tugiteenuste tsentraliseerimine on levinud praktika nii Stora Ensos kui ka nende ärivaldkonnas tervikuna.
“Tallinn osutus valituks paljude faktorite tõttu. Näiteks kompetentsete ja keeli oskavate inimeste kättesaadavus, arenenud ärikeskkond, aga ka hea ühendus Helsingiga, kus asub meie peakontor. Kui viimastel aastatel oleme üsna jõudsalt kasvanud, siis nüüd oleme jõudmas töötajate arvu ja meeskondade suuruse mõttes pigem teatavale stabiilsusele. Küll aga võib öelda, et on muutunud Tallinna loodavate töökohtade profiil – otsime senisest rohkem eksperdi tasemel inimesi,” märkis Leiger.
Leiger ütles, et eesmärk on hoida neid tugevusi ja konkurentsieeliseid, mille alusel Tallinn valiti kõigi võimalike arvukate valikute hulgast üheks peamiseks asukohaks. “Sealjuures loodame väga, et ka riiklik ettevõtluspoliitika ja tugisüsteem neid püüdlusi toetab,” rääkis Leiger.
Fortumi finantsteenusekeskuse Tallinna üksuse juhi Helje Nurga sõnul töötab Tallinna finantsteenusekeskuses umbes 70 töötajat ja töömaht on olnud suhteliselt stabiilne. “Suurim tehingute maht on seotud Fortumi Põhjamaa ettevõtetega,” märkis ta.
“Oleme arenev üksus ning huvitatud uute töölõikude õppimisest ning tegevusprofiili laiendamisest. Usume, et Eestis leidub kompetentseid ja oskuslikke töötajaid. Soome ja rootsi keele oskus on meie töötajate lisaväärtus,” nimetas Nurga Eestis asuva tugikeskuse positiivseid külgi ja lisas, et loodetavasti toob Fortumi areng Eestisse ka edaspidi huvitavaid töökohti.
Seotud lood
Viimase nelja kuu jooksul on järjekordsed kolm rahvusvahelist suurettevõtet teatanud, et toovad oma tugikeskused Eestisse. Sel aastal on uusi tulijaid veelgi oodata, sest siinne haritud tööjõud on välisettevõtetele atraktiivne.
Transpordifirma Kühne + Nagel kasvatas käivet, aga kasum langes. Ettevõte palkas juurde üle 30 töötaja ning arendab jõuliselt IT-osakonda.
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.