Leedu autovedajad on krahhi äärel: valitseb täielik veokijuhtide põud, kuna aastane kvoot kolmandatest riikidest pärit juhtide tööle lubamiseks sai täis juba mais ning kaks kuud kestnud ootamise järel teatas valitsus, et kvooti ei suurendata. Otsust võis mõjutada hiljuti avaldatud ajakirjanduslik dokumentaaluurimus Leedu vedajatest kui 21. sajandi orjapidajatest.
- Leedu veebikanal Laisves.tv tõi avalikkuse ette kahetunnise uurimustöö pealkirjaga “Veokiorjad”. See on karm kokkuvõte sellest, mis Leedu transpordiettevõtetes tegelikult toimub Foto: Kuvatõmmis
Leedu transpordisektoril oli 2021. aastal lubatud tuua kolmandatest riikidest tööle 11 600 töötajat. Vaatamata sellele, et tegemist on suurima kvoodiga erinevates sektorites (tööstuses on lubatud 9500, ehitussektoris 9100 jne), sai see täis juba esimese viie kuuga. Seepeale hakkaski Leedu autovedajate assotsiatsioon Linava nõudma riigilt luba veel 15 000 autojuhi importimiseks, vahendab Äripäeva teemaveeb
Logistikauudised trans.infot.
Kirjuta toimetusele!
Kui oled kuulnud veondussektori sarnastest probleemidest Eestis, anna sellest toimetusele teada, kirjutades
[email protected].
Leedu sotsiaalkindlustus- ja tööministeerium otsustas autojuhtide impordiks lisakvoote aga mitte eraldada, kuna transporditöötajate ametiühinguga sõlmitud kokkulepe ei võimalda seda. Ministeeriumi esindaja Monika Navickaite soovitas ettevõtetel esmalt ametiühingutega sotid selgeks rääkida, alles siis vaadatakse teemale uuesti otsa. Ministeerium juhtis tähelepanu sellele, et kuna Leedus on praegu suur tööpuudus, peaksid ettevõtjad välismaalaste palkamise asemel looma kohalikele töötutele soodsamad tingimused. Samuti rõhutati vajadust pidada tulemuslikumat koostööd ametiühingutega, et parandada autojuhtide töötingimusi.
Valitsuse otsus oli vedajatele šokk
Ettevõtjate hinnangul viib praegune olukord Leedu autoveosektori kokkuvarisemiseni. Kui pole juhte, ei saa ettevõtjad täita oma kohustusi klientide ees ega maksta pankadelt võetud laene, kahju hulk kasvab iga päevaga ning need ulatuvad miljonitesse eurodesse.
“Autojuhtide palkamata jätmine sunnib ettevõtteid rikkuma oma lepingulisi kohustusi tellijate ees, nad peavad maksma trahve ja lõpuks oma tegevuse lõpetama,” ütles Linava president Romas Austinskas meediale. Tema sõnul on Leedus pidevalt puudu inimestest, kes soovivad töötada kaugsõidu autojuhtidena, ja pole palju neid, kes tahaksid sooritada selle töö tegemiseks vajalikud kvalifikatsioonieksamid.
Must palk ja ebainimlikud töötingimused
Valitsuse otsust võis mõjutada hiljuti Leedu veebikanalis Laisves TV avaldatud kahetunnine uurimus, mis kandis vene keeles pealkirja “Rabõ Fur” ehk “Veokiorjad”.
See oli šokeeriv dokumentaal, kus on halastamatult päevavalgele tiritud Leedu transpordisektori tumedam pool: sularahas päevarahadena palga maksmine, ebainimlikud töö- ja elutingimused, halastamatud trahvinõuded ülekulutatud kütuse eest, sunniviisilise “ühiskassa” kogumine juhtudeks, kui autoga peaks midagi juhtuma, ja mida hiljem ei tagastata, fiktiivsed palgatšekid, sageli esinev kohustus sõita läbi väikeste asulate, et hoida kokku kiirteemakse jne. Loetelu on värvikas ja pikk, pihta saavad nii Euroopa suurim vedaja Girteka kui ka Hellemans, Vlatana, Gretoma Transportas jpt.
Pikemalt saab lugeda
Logistikauudistest.
Vaata Laisves.tv dokumentaali Leedu veokijuhtide karmist elust siit:
Seotud lood
Alles eelmisel nädalal saabus Hollandist Kaunasesse esimene konteinerite ja poolhaagistega kaubarong mööda Euroopa standardlaiusega raudteed, nädal varem alustas Läti raudtee poolhaagiste vedu kahe suurema sadama vahel ning jäänud on veel käivitada poolhaagiseid vedav rong Muuga ja Kaunase vahel.
Rahvusvaheline reitinguagentuur S&P Global Ratings
tõstis Freedom24 kaubamärki omava Freedom Finance Europe Ltd. pikaajalist krediidireitingut B-tasemelt B+-tasemele.