Meresõidukit valides ei saa lähtuda üksnes hinnast. Esmatähtis on kvaliteet.
Sõltumata rahakoti suurusest soovitan esimesed laevajuhikogemused hankida võimalikult väikestel kaartitel. Väikses paadis õpib merd paremini tunnetama. Neid on kerge juhtida ning ei teki soovi ülearu riskida.
Ettevaatus sõiduki valikul
Vältida tuleks vene päritolu plastikpaadi Bella-Fjord hankimist. Kõige rohkem õnnetusi Eesti vetes on juhtunud just selle mudeliga. Võin vaid oma kogemustest kinnitada, et see kipakas paat võib vett neelama hakata juba suhteliselt väikse lainega.
Bella-Fjord on mõeldud väikestel siseveekogudel sõitmiseks. Kuid sealgi soovitan ringi liikuda veidi kindlamal alusel.
Hea hinna ja kvaliteedi suhe on Naviplasti väikepaatidel. Neile võib kinnitada kuni 20hobujõulise rippmootori.
Mootorite keerukas maailm
Rippmootorite maailmaturu liidriks peetakse Yamahat, kellele järgnevad Johnson-Evinrude ja Mercury-Mariner. Suzuki ja Tohatsu on hinnalt veidi odavamad ning tuntumad just väikemootorite tootjana.
Honda püsib konkurentsis sellega, et on aastaid üritanud oma neljataktiliste rippmootoritega hakata turult välja suruma teiste kahetaktilisi.
Just 1997. aastal toimus siin pööre ning teisedki mootoritootjad olid sunnitud arendama neljataktilist sarja.
Seni püüti väita, et merel jäävad igavesti valitsema kahetaktilised mootorid. Neljataktilised on aga tunduvalt ökonoomsemad ning loodussäästlikumad.
Honda neljataktilise miinuseks on hetkel veel konkurentidest suurem kaal. Seni on Honda suutnud toota kuni 130hobujõulisi mootoreid. Kahetaktilistel võimsamatel mudelitel on hobujõude aga 250--300.
Väikepaadile julgen soovitadaYamaha neljataktilist ja neljahobujõulist uudismudelit. See kaalub vaid 22 kilo ning soodushind on veidi üle 12 000 krooni. Viie- ja kuuehobujõulised neljataktilised Johnsonid kaaluvad 31 kilo ning maksavad ca 20 000 krooni. Kes tahab ka väikepaadil tippkiirusi arendada, peab ostma kuni 20hobujõulise mootori. Neljataktiline Yamaha maksab üle 50 000 krooni ning Kahetaktiline Johnson 35 000 krooni.
Mis päritolu meresõidukit eelistada?
Usun, et lähiaastatel muutub Eestis kõige rohkearvulisemaks siiski 5,5--7,5 meetri pikkuste kaatrite klass. Selliseid aluseid toodetakse Eestis vähe ning soovitada ei julgekski.
Soomes toodetavaid julgen soovitada ja need on meile ka kättesaadavaimad, tuntumad kaubamärgid on Flipper, Yamarin, Bella, Aquador. Neil kaatritel kasutatakse kuni 200hobujõulisi rippmootoreid, kuid ka tavalisi bensiini- ja diiselmootoreid.
Kas eelistada Soomes või Rootsis valmistatud kinniseid põhjamaiseid mudeleid või Ameerikas ja Inglismaal valmistatud suure päikesetekiga kaatreid? Selline esmavalik tuleb teha neil, kes on otsustanud hankida endale üle 7,5 meetri pikkuse sõiduki. Mõistus peaks ütlema, et eelistada tuleb kinnist kaatrit.
Samas pole maiamiliku sõidustiili austajaid sugugi vähe. Viimasel kahel aastal on enam ostetud just Ameerikas valmistatud Bayliner'eid ja Sea Ray'sid. Odavamate mudelite hinnad algavad 600 000 kroonist. Sama suurusklassi kinniste kaatrite hinnad aga algavad 900 000 kroonist.
Isiklikult eelistan põhjamaist head vastupidavust, klassikalist puidust sisedisaini. Tuntuimad kaubamärgid on Flipper 787 ja 999, Marino, Tristan, Nimbus, Storebro.
Puupaat
Puupaat sobib enim elukutselisele kalurile või harrastuskalamehele, kes kasutab püügiks ka võrke ja mõrdu. Puupaat on stabiilne ja aeglane meresõiduk, mis nõuab veidi rohkem hoolt. Tuntuim valmistaja on Saare Paat Nasval.
Kasutatud meresõiduk
Kas osta uus või kasutatud sõiduk? See on tõeline probleem. Sama raha eest saab suurema ja luksuslikuma kasutatud kaatri. Varem sõitnud veesõiduki puhul tuleb eriti hoolikalt kontrollida, ega kere ei ole suuri vigastusi saanud ning kui palju töötunde on mootoril seljataga. Merel on tehnilist abi saada tunduvalt raskem kui maal. Ohutusest lähtuvalt tuleks eelistada uut.
Seotud lood
Muuseumikvaliteediga kunsti on võimalik osta vähem kui poole iPhone’i eest, leiab investor Riivo Anton. “Ma paneks piiri 500 euro peale– sealt on kindlasti võimalik leida häid teoseid, mille järeltulijad saavad pandimajja viia.”