Juba mõnda aega on ajakiri Money soovitanud oma lugejatele PepsiCot Coca-Cola ees. See ei ole eriti radikaalne seisukoht, sest paljud analüütikud soovitavad PepsiCo aktsiat osta. Ja väärtpaber on olnud ka hea tootlusega: 2003. aasta algusest on PepsiCo aktsia tõusnud 58 protsenti, Coca-Cola on samal ajal 10 protsenti plussis.
Hiljuti on aga mõned analüütikud avaldanud arvamust, et PepsiCo aktsia on jõudnud oma tipptasemele, kust edasi pole kuhugi minna. Ja mõned väärtusele orienteerunud analüütikud on hakanud soovitama Coca-Cola aktsiate ostmist.
Millised on siis kahe joogifirma väljavaated praegu? Ja kumb on parem aktsia täitmaks tarbekaupade tootja kohta hästi hajutatud aktsiaportfelli? Hiljutised majandusaruanded annavad nendele küsimustele vastuse.
PepsiCo raporteeris veebruari alguses peaaegu täiuslikest tulemustest. Arvestades lisanädalat, mis langes neljandasse kvartalisse, kasvas kasum 13 protsenti, samal ajal kui käive suurenes 10 protsenti. PepsiCo eesmärgid 2006. aastaks on samuti ambitsioonikad. Kasumi kasvuks ennustab firma 11 protsenti ja rahakäibeks 6,2 miljardit dollarit. Poolt rahakäibest on võimalik kasutada oma aktsiate tagasiostmiseks, samal ajal kui ülejäänud raha võidakse kasutada tavalisest suuremate kapitalimahutuste tegemiseks.
Võrdluseks suurenes Coca-Cola neljanda kvartali käive vaid 7 protsenti ja puhaskasum püsis enam-vähem muutumatuna. Ka Coca-Colal on piisavalt rahakäivet, et osta tagasi omi aktsiaid, kuid Coca-Cola rahakäive pole nii suur kui PepsiCol.
Vaatasin huvi pärast ka mõningaid teisi (suht)arve: PepsiCo eelmise aasta käive oli 32,6 miljardit dollarit ja puhaskasum 4,1 miljardit dollarit, mis teeb käibe puhasrentaabluseks 12,6 protsenti. Kvartalite lõikes kõikus PepsiCo puhasrentaablus 11 ja 15,5 protsendi vahel.
Coca-Cola käive oli mullu aga 23,2 miljardit krooni ja puhaskasum 4,9 miljardit krooni. See teeb puhasrentaabluseks 21,1 protsenti, mis on oluliselt parem näitaja kui PepsiCol. Kvartalite lõikes kõikus Coca-Cola puhasrentaablus 15,6 ja 27,3 protsendi vahel.
PepsiCo kasum aktsia kohta oli mullu 2,39, Coca-Colal 2,04. P/E (hinna ja kasumi) suhe oli PepsiCol 22,7 ja Coca-Colal 19,5. Mida madalam on P/E, seda soodsamaks peetakse aktsiat.
Põhjus, miks PepsiCo on kallimalt hinnatud, on see, et viimane on hajutanud oma tegevusalasid agressiivsemalt kui Coca-Cola. See on osutunud efektiivseks, sest nõudlus karboniseeritud jookide ehk karastusjookide järele teeb Põhja-Ameerikas vähikäiku.
Mõlemad firmad on teinud ka oma mitte-karboniseeritud või nn mullita joogid. PepsiCol on sellisteks jookideks Gatorade (mis omab 80 protsenti turust) ja Aquafina Coca-Colal Powerrade (omab 15 protsenti turust), Minute Maid ja Dasani. Ja mõlemad firmad laienevad ka üle maailma. Meie lugejale on usutavasti teada, et Coca-Cola oli sunnitud üles ostma Linnuse kalja, sest ei suutnud sellele muul moel konkurentsi pakkuda.
PepsiCo on laiendanud oma tegevust ka kartulikrõpsude valdkonda ja müüb Põhja-Ameerikas rohkem Laysi, Cheetose ja muid krõpse kui jooke. PepsiCo plaanib turule tuua ka tervislikud näkitsemiseks mõeldud tooted. Näkitsemiseks mõeldud toodetel on Põhja-Ameerikas kindlasti paremad tulevikuväljavaated kui karastusjookidel.
PepsiCo aktsia on tänaseks tõusnud piisavalt ja selle kõrval tundub Coca-Cola aktsia odavavõitu. 60dollarilise hinna juures on PepsiCo dividenditootluseks 1,75 protsenti ja P/E 22,7. Coca-Cola dividendimääraks kujuneb 42,4 dollari tasemel 2,7 ja P/E-ks 19,5.
Kokkuvõttes võib öelda, et Coca-Colal on paremad marginaalid. Maakeeli öelduna tähendab see, et väiksemate müügimahtude juures suudetakse teenida suuremat kasumit. Sellele aitab kindlasti kaasa ka maailmas paremini tuntud kaubamärk. Coca-Cola kasum aktsia kohta on väiksem kui PepsiCol.
PepsiCo marginaalid on küll viletsamad, kuid kasum aktsia kohta on parem. Ja kuigi see paistab olevat juba aktsia hinda sisse arvestatud, on tegevuse diversifitseerimise tulemusena paremad tulevikuväljavaated just PepsiCol.
Seega peaks Coca-Cola tulema välja millegi üllatavaga, et muutuda huvitavaks ostuvõimaluseks.
Coca-Cola pidas 1990ndatel PepsiCot vähetähtsaks konkurendiks, teatades, et PepsiCo on muutunud väheoluliseks ning selle tegevusi eriti ei jälgita.
Käesoleval kümnendil tuleb aga tunnistada, et PepsiCo on vahepeal teinud tugevat tööd, Coca-Cola kinni püüdnud ja vähemalt mööda minemas.
PepsiCo, mille turuväärtus oli väiksem kui pool Coca-Cola turuväärtusest, on kasvanud peaaegu sama suureks kui viimane. PepsiCo turuväärtus on 99,1 miljardit USA dollarit, Coca-Colal 100 miljardit dollarit. Ka on PepsiCo kasum aasta-aastalt kasvanud.
Mitmeid aastaid püüdsid PepsiCo ja Coca-Cola üksteist üle trumbata ning möödunud kümnendil tundus, et PepsiCo on väsinud ja alla andmas. Selles olukorras tegi PepsiCo strateegilise manöövri ja suundus uute toodete müügile ja uute turgude vallutamisele. Coca-Cola sattus samal ajal juhtimiskriisi ja jäi pidevalt hiljaks uute toodete turuletoomisega.
Uute jookide kõrval tugevdas PepsiCo oma Frito Lay divisjoni ning see annab nüüd pea poole PepsiCo kasumist.
Just tegevuse hajutatus on PepsiCo trump, mis lubab firmal vaadata optimistlikult tulevikku, vaatamata koola-jookide turu kahanemisele möödunud aastal.
Seotud lood
Turvalisse ja jätkusuutlikku ühiskonda panustav Forus on igapäevaselt abiks paljudele kaubanduskeskustele. Teiste hulgas Viru Keskusele, mis on Eesti külastatuim ostu- ja meelelahutuskeskus. Forus hoolitseb juba enam kui kümme aastat kõikide tehnosüsteemide eest, teeb elektritöid ning hooldust. Lisaks on aidanud LEED-sertifitseerimisel ja üüripindade ümberehitustöödel.