Arvestades praegust laevaehitusturul valitsevat olukorda, võib iga kaotatud kuu tähendada laeva valmimise edasilükkumist mitte ainult mõne kuu, vaid lausa mitme aasta võrra. See tähendab, et aega pole üldse. Soome lahe karmid jääolud võivad lähitalvedel võtta võimust ka meie sadamates - ja kaubavood suunduvad riikidesse, kus tagatakse laevaliiklus, olenemata sellest, kas meri on jääs või mitte.
Veeteede ametil on olemas küll Soome lahele sobiv jäämurdja Tarmo ja regionaalne mitmeotstarbeline laev
EVA-316, kuid paraku pole võimalik ainult ühe ja pealegi juba 43aastase Tarmoga tagada Soome lahel piisavalt kvaliteetset jäämurdeteenust (EVA-316 tegutseb Pärnu lahel).
Mida teha? Esmane lahendus on jäämurdjate rentimine. Paraku ei saa sellele aga lootma jääda. Kogemus näitab, et külmadel talvedel on Euroopast peaaegu võimatu prahtida mõnd vaba jäämurdjat. Kui ka leitakse mõni laev nt USAst või Kanadast, siis tuleb arvestada mitmenädalase ooteaja ja suurte ülesõidukuludega.
Hea eeskuju on Soome ja Rootsi koostöö Botnia lahel, kus mõlema riigi jäämurdjad aitavad vastastikku üksteise sadamatesse suunduvaid laevu. Eesti ei saa sarnast koostöölepingut sõlmida, sest see eeldab mõlemalt riigilt enam-vähem võrdväärset jäämurderessurssi. Soomel on 9, Rootsil 8 ja venelastel töötab Soome lahel kuni 11 jäämurdjat. Ühe jäämurdjaga Eestit ei võeta kuigi tõsise partnerina. Ainuõige on ehitada mitmeotstarbelised jäälõhkujad.
Mitmeotstarbeliste laevade soetamise vajadust tõestab ka Läänemere Keskkonnakaitse Komisjoni läbiviidud uuring: märkimisväärselt on kasvanud madalikulesõidud. Täna puuduvad Eestil selliste päästeoperatsioonide läbiviimiseks võimsad, pukseerimistööks sobivad laevad. Uued mitmeotstarbelised jäämurdjad on ka tõhus lisavõimsus õlitõrjeks, kui muud ressursid on ammendunud.
Tänases situatsioonis vajame Soome lahele lisaks jäämurdjale Tarmo kiiresti kaht uut mitmeotstarbelist jäämurdjat. Esimese jäämurdja ehitamisega tuleks alustada kindlasti juba tänavu ja järgmisel aastal hakata astuma juba teise laeva soetamiseks vajalike samme. Ainult sellisel juhul oleks reaalne esimese laeva valmimine 2008. ja teise 2011. aastal.
Seotud lood
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.