• OMX Baltic−0,05%272,79
  • OMX Riga−0,15%874,26
  • OMX Tallinn−0,46%1 752,26
  • OMX Vilnius−0,1%1 048,12
  • S&P 5000,52%6 004,05
  • DOW 300,82%44 088,12
  • Nasdaq 0,11%19 290,24
  • FTSE 100−0,84%8 072,39
  • Nikkei 2250,3%39 500,37
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%104,53
  • OMX Baltic−0,05%272,79
  • OMX Riga−0,15%874,26
  • OMX Tallinn−0,46%1 752,26
  • OMX Vilnius−0,1%1 048,12
  • S&P 5000,52%6 004,05
  • DOW 300,82%44 088,12
  • Nasdaq 0,11%19 290,24
  • FTSE 100−0,84%8 072,39
  • Nikkei 2250,3%39 500,37
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%104,53
  • 19.07.07, 18:42
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Auto heitgaasidest saab toota biokütust

Samal ajal, kui maailma kõige helgemad pead ja rikkamad firmad kulutavad miljardeid, et vähendada atmosfääri paisatava süsinikdioksiidi koguseid, leidsid kolm Põhja Walesist pärit sõpra lahenduse.
Nad mõtlesid välja kasti, mille saab kinnitada auto summuti asemele - kast püüaks auto poolt õhku paisatud kasvuhoonegaasid kinni. Nii süsinikdioksiidi kui lämmastikoksiidi. Ainus, mis õhku paiskuks oleks veeaur.
Kinnipüütud gaasidest saab toota biokütust, kasutades selleks geneetiliselt muundatud vetikaid, teatas Reuters.
Leiutist kutsuvad orgaanilise keemiaga tegelev Derek Palmer ning insenerid Ian Houston ja John Holes Greenbox ehk roheline kast. Meeste arvates võiks see kasutust leida nii autodel, bussidel, veomasinatel ning isegi korstnatel. Elumajadest elektrijaamadeni. Ainsana pole nad kindlad, kas kast suudaks hakkama saada lennukitelt eralduvate gaasidega.
"Suutsime kinni püüda enamuse gaasidest, mida tootis kõige tahmasem mootor," ütles Palmer.
Nad komistasid idee otsa, kui püüdsid kalakasvanduste tarbeks kiirendada vetikakasvu. Praegune demoeksemplar on umbes baaripuki suurune, aga mehed väidavad, et seadme mõõte on võimalik vähendada nii palju, et sellega saab asendada auto summuti ning mahuti suudab koguda ühe paagitäiega sõitmise ajal kogunenud gaasi.
Kuivõrd gaasid kogutakse kokku, saab neid edaspidi lasta vetikatel põhinevatesse biokütuse tootmiskeskustesse ning gaasikoguste transport pole eriti energiamahukas.
Kahe aasta jooksul on seadet testitud rohkem kui 130 erinevas testis mitmetes katsekeskustes ning seade suudab kinni püüda 85 kuni 95 protsenti heitgaasidest.
Hetkel otsivad leidurid Briti poliitikute hulgast toetust, et viia seade nii kaugele, et seda võiks hakata tootma. Samuti väidavad leidurid, et neil on kontakt nii Toyota kui General Motorsiga, kumbki autotootjatest seda Reutersile ei kommenteerinud.
Edaspidi näeks autosõit välja selline - autot tankides vahetatakse ära ka gaaside kogumiskast, mille sisu läheb bioreaktorisse tühjendamisele. Vetikad toituksid heitgaasidest ning seejärel pressitaks vetikamassist bioõli, millest saaks toota biodiislit. Ring algaks tanklast sisuliselt uuesti.
Protsessi käigus tekiks ka metaani ning väetist, mida mõlemat saaks eraldi kinni püüda. Selleks, et Suurbritannia teedel liikleva 30 miljoni auto heitgaasid ümber töödelda läheks tarvis kümmet bioreaktorit, mille suurus oleks neli ruutkilomeetrit.
Seni ei näita kolm meest isegi oma abikaasadele, mis on nende salapäraste kastide sees. Pärast igat demonstratsiooni võtab igaüks kaasa mõned osad seadmest ning tervikpilt on olemas kolme peas.

Seotud lood

Uudised
  • 10.04.07, 15:51
Vetikad toodavad biodiislit
Kilekotid ja vetikad - vahendid, mida Colorado leiutaja Jim Sears otsustas kasutada biokütuse tootmiseks, oleks biokütusemaailma kõvemad tegijad kolm aastat tagasi naerma ajanud.
Uudised
  • 24.04.07, 10:54
Biodiisel annab kliima soojenemisele hoogu
Biodiisli kasutamine mitte ei vähenda, vaid võrreldes tavalise diisliga isegi suurendab kasvuhoonegaaside atmosfääri paiskamist.
  • ST
Sisuturundus
  • 08.11.24, 08:00
Heast palgast enam ei piisa? Mis teeb tööandja ihaldusväärseks?
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele