• OMX Baltic−0,05%272,79
  • OMX Riga−0,15%874,26
  • OMX Tallinn−0,46%1 752,26
  • OMX Vilnius−0,1%1 048,12
  • S&P 5000,42%5 998,18
  • DOW 300,59%43 988,67
  • Nasdaq 0,04%19 276,95
  • FTSE 100−0,84%8 072,39
  • Nikkei 2250,3%39 500,37
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%104,59
  • OMX Baltic−0,05%272,79
  • OMX Riga−0,15%874,26
  • OMX Tallinn−0,46%1 752,26
  • OMX Vilnius−0,1%1 048,12
  • S&P 5000,42%5 998,18
  • DOW 300,59%43 988,67
  • Nasdaq 0,04%19 276,95
  • FTSE 100−0,84%8 072,39
  • Nikkei 2250,3%39 500,37
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%104,59
  • 22.08.07, 11:20
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Miks mobiilid lennukis keelatud on

Iga kord, kui lendate lennukiga, tehakse teile selgeks, et mobiiltelefonid tuleb lennu ajaks välja lülitada. Kuid miks see vajalik on? Tavapärane seletus on, et telefon segab lennuki elektroonilisi seadmeid, kuid kas see ikka on nii?
Ametlikult on kaks peamist põhjust mobiiltelefonide keelamiseks lennukis – võimalikud häired lennuki elektroonilistes seadmetes ning võimalikud probleemid maapealsetele tugijaamadele.
Kumbagi ohtu on küllalt lihtne testida, kuid sellele vaatamata pole viimase 20 aasta jooksul ehk mobiiltelefonide ajastul selles suunas suurt midagi liikunud. Põhjus on väga lihtne – keelata on ju lihtsam, kui hakata kulutama raha testimisele ning seejärel süsteemi turvalisemaks muutmisele, kirjutas computerworld.com.
Miks lennufirmad keeldu soosivad
Pikad lennud on väga tüütud ning inimesed muutuvad kergelt ärrituvaks. Kui keegi su kõrval valjult telefoniga räägib, võib see tekitada tülisid, millega lennuki meeskond tegelema peaks hakkama. Lisaks on lennufirmadele parem, kui inimesed viimaseid kuumemaid uudiseid ei teaks. Ei ole ju hea, kui lennukitäis inimesi saab teada järjekordsetest terroriaktidest, lennuõnnetustest või millegist muust, mis neid ärritada võiks.
Lennufirmad saaksid viia läbi põhjalikud testid mobiilside mõjust lennuki elektroonikale ning kui tõesti vaja, siis varjestama nad nii, et helistamine neid ei häiriks, kuid see kõik nõuaks investeeringuid, mistõttu on jätkuv keelamine lihtsam.
Lisaks on spekuleeritud, et lennufirmad plaanivad tulevikus maaga loodava ühenduse pealt kasu lõigata ning soovivad seetõttu keeldu jõus hoida, et informatsiooni vajavad inimesed oleksid sunnitud neilt teenust ostma, mitte ei kasutaks enda telefone.
Miks mobiilside teenusepakkujad keeldu soosivad
Üksteise naabruses paiknevad mobiilimastid kasutavad erinevaid sidekanaleid, üksteisest kaugemal paiknevad mastid aga võivad kasutada samu. Kui telefon on maa peal, siis ei juhtu peaaegu kunagi, et tal on sama tugevusega ligipääs kahele sama kanalit kasutavale mastile. Lennukis võib selline asi aga lihtsasti juhtuda. See võib põhjustada mitmesuguseid probleeme, nagu katkestatud kõned ja süsteemi läbilaskvuse vähenemine.
Loomulikult on võimalik need probleemid lahendada, aga see maksab raha, mistõttu on lihtsam keelata.
Kas mobiilid on lennukile tõsiseks ohuks?
Iga päev lendavad maailmas lennukitega miljonid inimesed. Oletame, et kõigest tühine osa neist unustab oma mobiili siiski välja lülitada. Selle tulemuseks oleksid tuhanded potentsiaalselt lennukit häirivad kõned. Sellele vaatamata pole keegi kuulnud, et mobiilikõne oleks põhjustanud mõne lennuki allakukkumise.
Eralennukitega lendavad piloodid kasutavad sageli käed-vabad seadet, mis lubab neil lennu ajal kõnesid vastu võtta. Tootja küll ütleb, et seade on mõeldud vaid maa peal kasutamiseks, kuid kuuldavasti sellest ei hoolita. Sellele vaatamata ei ole teada õnnetusjuhtumitest.
Ka populaarne TV-saade Müüdipurustajad on teemat käsitlenud ning jõudnud järeldusele, et tegemist on müüdiga.
Miks keeld halb on?
Tõstatama peaks küsimuse, et kui mobiilid tõepoolest on ohuks lennukile, siis miks me lubame inimestel neid lennuki salongi kaasa võtta. Kujutage ette terroristi, kes võtab lennukile käsipagasis mitukümmend telefoni ning hakkab nendega helistama vahetult enne halbade ilmastikuoludega maandumist. Kui oht on reaalne, siis tuleks midagi kiiresti turvalisuse parandamiseks ette võtta.
Lennufirmade ja valitsuste jutt sellest, et mobiilid segavad lennuki elektroonikat, on jama, mida ei maksa väga tõsiselt võtta. Tegelikkuses on keelata lihtsam ning odavam ning selles asi ongi.
Kui aga ohtu ei ole, siis läheb keelamine kalliks neile, kelle jaoks aeg on raha. Igavat lennureisi saaks ju kasutada töö tegemiseks, kuid töö eeldab sageli ka suhtlemist. Seega taandub küsimus sellele, kas lendamine peaks olema mugav kliendile või teenusepakkujale. Turumajanduse tingimustes peaks klient olema kuningas ning kuuldavasti ongi vähemalt Euroopas hakatud mobiilikõnede lubamise juriidiliste küsimustega tegelema.
On selge, et kui inimkond suudab saata inimese Kuule ja tuua ka tagasi ning hoida terve lennu vältel sidet, siis ei tohiks olla raske teha mõned jõupingutused, mis annaksid inimestele võimaluse oma aega efektiivsemalt kasutada.

Seotud lood

Uudised
  • 19.10.07, 12:22
Mobiilid peagi taas lennukis lubatud
Euroopa Liidu lennureisijad võivad peagi lennukites mobiiliga rääkida, sest luuakse süsteem, mis peaks elimineerima senised tehnilist laadi takistused.
Uudised
  • 11.09.07, 12:05
Sada mobiili heliseb 24 tundi puu otsas
Neljapäeva õhtust ripuvad ja helisevad Tallinna kesklinnas Jaani kiriku kõrval puu otsas sada linnarahvalt kogutud mobiiltelefoni.
Uudised
  • 06.09.07, 16:02
Haiglates on vaja mobiiltelefonikeeldu
Kuigi Eesti haiglates suhtutakse mobiiltelefonidesse üsna vabalt ning isegi keelusildid on hakanud seintelt kaduma, leidis uut kinnitust: mobiiltelefonid mõjutavad intensiivravi osakondades kasutatavate aparaatide tööd.
  • ST
Sisuturundus
  • 07.11.24, 17:51
Raamatupidamisfirma omanik: maksupidu käib edasi ja tuure tõmmatakse pealegi
Maksude koosseis muutub veel ja maksumäärad lähevad kõrgemaks – selle peale võib mürki võtta, arvab raamatupidamisbüroo Vesiir asutaja ja juht Enno Lepvalts.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele