Autod, mis sellist süsteemi pakuvad, on Toyota Prius, Lexus LS ja Volkswagen, kes üritab praegu seda võimalust üle kogu mudelirivi laiendada. Lexuse ja Toyota süsteem on täpselt sama ja suudab teha nii külg- kui ka tagurpidiboksi. Volkswagen suudab teha vaid külgboksi.
ASi Äripäev peadirektori Igor Rõtovi abiga üritasime neid süsteeme oma parklas ka testida. Esmalt läks lahingusse Lexus. Kogu operatsioon saab alguse tagurpidikäigu sisselülitamisest, mille järel pakutakse teile varianti, et auto pargib end ise. Seejärel tuleb valida tagurdusekraanilt, kas tahad külg- või tagurpidiboksi.
Siis tuleb tahavaatekaame-rast ilmunud pildil endale sobiv koht paika panna ning automaatkäigukastiga autol vaikselt pidurit järele laskma hakata ja auto manööverdab end ise paika.
Külgboks tuli meie katsetusel üsna lihtsalt. Küll oli omajagu tegemist tagurpidiboksiga, sest ekraanilt oli raske näha, kust maalt parklajooned algavad.
Rõtovi kommentaar oli, et talle avaldasid muljet selge pilt ja ekraanile tekkivad punased ja rohelised jooned, mis näitavad, kas mahud parkima või mitte.
Küll jäi Rõtovit häirima see, et mitu korda ei õnnestunud tagurpidi kohe joonte vahele saada: "Pilt oli küll selge, kuid ikkagi natuke pettis, kuid oma funktsiooni täitis ta ära."
Teisena proovisime Volkswagen Touranit. Volkswageni süsteem suudab esilagu teha vaid külgboksi.
Selleks tuleb autoderivi kõrval sõita ja süsteem nupust sisse lülitada.
Siis otsib auto ise kohta, kuhu ta vahele mahuks. Kui koht leitud, näitab ta seda tahhomeetri ja spidomeetri vahel oleval väiksel ekraanil ja annab sealt ka edaspidiseid juhiseid. Juhised on sellised: pane tagurpidikäik sisse ja hakka vaikselt pidurit järele laskma.
Auto roolib end eeskujulikult ja väga täpselt ka väikestesse vahedesse.
"Väike süsteem tundus mulle palju omasem. Kui kaks korda proovisime, sain kohe asjale pihta, kuigi siin polnud nii ilusaid pilte ja punaseid ja rohelisi jooni," nentis Rõtov.
Igor Rõtov, ASi Äripäev peadirektor
On üllatav, et selline asi üldse olemas on. Ma ei olnud seda tähele pannud, ega ka selle kohta kirjandust lugenud. Kui olin, siis olin arvanud, et see on kuskil kaugel Jaapanis mingisugusel näitusel. Kokkuvõttes ongi üllatav, et see on tehtud tavainimestele kättesaadavaks ja täiesti kasutatav.
Mugav on see süsteem ka vilunud juhtidele ja eriti minusugustele, kes on ebakindlamad. Vilunud juht seda süsteemi väga ei vaja. Kuid see on piisavalt hea, et vähemkogenud juhtidel nii mõnegi müksu ära hoiab. Vaatasin, et ma oleks hakanud keerama pool meetrit varem, kui tehnika seda tegi, kuid pärast selgus, et tehnikal oli õigus.
Ardo Kalda
Jaapanis sain proovida ka Honda parkimisabisüsteemi. See pole veel müügil ja on alles väljatöötamisjärgus. Suudab küll sarnaselt Toyotale teha nii külg- kui ka tagurpidiboksi, kuid väga suure erinevusega. Kui auto end tagurduseks ette valmistab, paneb ta end ise roolides natuke nurga alla, aga siis tuleb juba juhil jälle roolima hakata, auto lihtsalt ütleb kui palju ja kuhu poole keerata tuleb. Loodetavasti ei jää see süsteem selliseks, sest iseparkimisest pole eriti juttu, ikka peab juht rooliratast kruttima.
Seotud lood
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.