Neile, kes ei usu, et internetinäitustel
võib olla suur tulevik, on üsna lihtne vastu vaielda. Reklaamiraha liikumise
trend on vastuvaidlematu – reklaamiraha kolib internetti kasvavas tempos.
E-turunduse osakaal kasvab meil ja maailmas. Uuringufirma IDC andmetel kasutab aastal 2012 internetti 30 protsenti Maa elanikkonnast. Kolmandik – see tähendab 1,9 miljardit inimest. Interneti kasutajate arv kasvab eelkõige Hiina, India, Venemaa, Brasiilia, Mehhiko arvelt.
eMarketeri andmetel saavutab aastaks 2010 internetireklaam ajalehtede ja televisiooni järel maailmas 3. koha. Selleks ajaks edastab internet ajakirju ja raadiot. Ning internetireklaami mahtu prognoositakse selleks ajaks ulatuvat 61. miljardi dollarini.
2008. ja 2007. aasta I kvartalite absoluutsummade võrdluses on TNS Emori andmetel Eestis kõige rohkem kasvanud internetireklaami osakaal (kasvu 35%), jõuliselt on kasvanud ka välimeedia (10%) – kuid siiski kolm korda aeglasemalt! Väikest langust näitavad ajalehed (-7%) ja telereklaam (-8%).
Edukad e-teenused tuginevad edukatel tavateenustelMaailmas edukaks osutunud e-teenused on enamasti olnud reaalelust tuttavad teenused, mis on üle viidud online-keskkonda ja lisatud sellega tarbijatele olulisi lisaväärtusi – kõikjalt kättesaadavus, mugavus, kiirus ja odavus ja raha kokkuhoid.
Enimkasutatavate e-teenuste sekka kuulub näiteks e-pangandus, mille edu tuumaks on pangaasjade ajamise võimalus ilma kohustuseta pöörduda selleks pangakontorisse, säästes aega ja ka raha.
Eesti eduloo Skype’i tuumkontseptsioon on tasuta telefoniside internetis ning tasuta kõnelemise võimaluse pakkumine. Seda hoolimata sellest, kui kaugele helistatakse või kaua vesteldakse – peamised kõne lõpphinda mõjutavad tegurid tavatelefoni puhul.
E-post on teabevahetusvõimalus, mis erinevalt tavapostist on praktiliselt silmapilkne, olenemata, kui kaugele tuleb kiri saata, ning enamasti tasuta, olenemata edastatava materjali mahukusest. Lisaks on ajalehtede ja teiste uudiskanalite online-versioonid enimkülastatavate lehekülgede hulgas internetis tihti kaugel ees muudest infoallikatest.
Seega on eduka e-toote taustaks väga tihti teenus või lahendus, mille kasutamisega tavaelus on inimesed juba harjunud. Virtuaalne keskkond muutub meie igapäevaelu lahutamatuks osa.
Näituseturundusel on pikad traditsioonid
„Offline-näitustel“ on pikad traditsioonid turunduses. Näituste võlu seisneb selles, et tarbijatele luuakse võimalus korraga tutvuda väga paljude tootjate – teenusepakkujate kaupade, tooteuuenduste ja teabega. Oluline osa on meelelahutusel ja toodete uudsusel. Maailma edukaimad näitused on ühtlasi ka sündmus, mil suurtootjad esmakordselt avalikustavad uusi innovaatilisi tooteid või lahendusi.Internetinäituste korraldaja Online Expo eesmärk on luua sotsiaalne keskkond, mis kannab endas traditsiooniliste näituste eeliseid, jätab kõrvale nende peamised puudused ning lisab uusi võimalusi nii eksponentidele kui ka külastajatele.
Internetinäituste võimalused ja eelised
Peamine tavanäituste puudus on lokaalsus. Need toimuvad kindlas kohas, kindlas riigis järelikult ka ühel turul. Internetis saab eksponent ühe näitusega tutvustada oma tooteid ja teenuseid korraga mitmel turul. Näitustel osalemine on – mis seal salata – kulukas. Otsekulud ja ajakulu on suur. Internetinäitusel osalemine on soodsam. Tavanäitusel osalemise tõhusus on subjektiivne – palju uusi kontakte saavutati ja kuidas see müüki meenutab on alati hinnanguline. Internetinäituse statistika on komakohtadeni täpne ja tulemus mõõdetav.Usume, et suudame näitusekülastajate arvult ületada ka suurimaid Eesti näitusi, juba tänu sellele, et online-näitusest saavad osa võtta ka väliskülalised, kes sel eesmärgil Eestisse ei reisiks. Veel üks tavanäituse miinus on võimaluste piiratus. Ikkagi tuleb arvestada kindla arvu ruutmeetritega. Internetinäituse pind on piiramatu, ning võimaldab galerii ja videopresentatsioonide vahendusel eksponeerida ükskõik kui palju erinevaid tooteid, teenuseid ning informatsiooni. E-flaierid ei lõppe kunagi otsa.
Usume, et traditsioonilised näitused olid ja jäävad. Pigem on e-näituste eesmärk anda firmadele veel üks turundusinstrument, mis võimaldab lihtsamate vahenditega ja mõistlikumate kulutuste juures näidata ennast uutel turgudel.
Anna Lepp
Online Expo OÜ tegevjuht
Seotud lood
Kui suurim reklaamija Saku Õlletehas
kavatseb järgmisel aastal jätkata väiksemas mahus, siis Rimi ja
Coca-Cola ei lase end majanduslangusel oluliselt kõigutada ning jätkavad
tavapärasel viisil.
Oktoobris avab uksed Eesti esimene
reisteemaline virtuaalnäitus. Projekti algatajad loodavad projektist
kiirendust Eesti ekspordimurede lahenemisele ning Skype'i mõõtu edulugu.
OÜ Online Expo tahab pakkuda suuremat
võimalust osaleda rahvusvahelistel messidel, mitte olla konkurendiks
traditsioonilistele näitustele.
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.