Küsitletud liisingufirmad ütlesid
Äripäevale kui ühest suust, et automüüjad ajavad liisinguautode
tagasiostukohustusest vabanemiseks lepingutes näpuga järge. Kohati on automüüjad
läinud isegi nii agaraks, et peavad lepingu rikkumiseks jalamattide
kulumist.
Ehkki esialgu on tegu vaid üksikute juhtumitega, on liisinguautode tagastamise vaidlusi omal nahal kogenud nii Swedbank, SEB, Sampo Pank kui ka Nordea.
Määramaks pinevas õhkkonnas kriimude lubatud pikkust ja jalamattide normaalset kulumisastet, töötab liisingupakkujaid ühendav Eesti Liisinguühingute Liit praegu välja autode normaalse kulumise standardit. Liitu kuulub viis firmat: SEB, Swedbank, Nordea, DnBNord ja Unicredit.
Autofirmad ootavad hoitud sõidukeid
Swedbanki liisingu divisjoni juht Gunnar Toomemets ütles Äripäevale, et automüüjad soovivad liisingust tagasi saada heaperemehelikult hoitud sõidukeid. "Kui tegemist on ebaloomuliku kulumise, kokkuleppest ületatud läbisõidu või hoolduse vahele jätmisega, siis sellest tuleneva kulu on klient kohustatud kinni maksma," selgitas ta.
Nordea Finance Estonia juhatuse esimees Silver Kuus ütles, et kui klient on auto välja valinud, lepib ta müüjaga esmalt kokku läbisõidu. Liisingumaksete graafik koostatakse juba läbisõidust lähtuvalt.
"Tänaseks on tõesti ette tulnud olukordi, kus automüüjad on esitanud kasutusperioodi lõppedes tagastatud autodele taastusremondi nõudeid. Seda on aga tehtud põhjusel, et liisinguvõtjad on varasid kasutanud rohkem kui lepingus ette nähtud või pole vara heaperemehelikult kasutatud," tõdes Kuus.
SEB Liising juhatuse esimees Indrek Julge selgitas, et liisingufirmad on kasutusrendi puhul maandanud auto jääkväärtuse riski valdavas enamuses automüüja poolse tagasiostu kohustusega. "Viimasel ajal on esinenud vaidlusi kliendi ja automüüja vahel, mille põhjuseks on autode kulumisaste lepingu lõpus ehk siis küsimus sellest, kas tegemist on n-ö normaalkulumisega või mitte," täpsustas ta.
"Ei oska nende juhtumite arvu öelda. Vast mitte üle kümne," ütles Julge tekkinud vaidluste kohta.
Sampo Panga ettevõtete panganduse direktor Indrek Puskar rääkis, et pank pole otsese tagasiostust keeldumisega kokku puutunud, kuid majanduse madalseis on tinginud olukorra, kus automüüjad loevad väga põhjalikult tagasiostu tingimusi ja sellelt pinnalt on puhkenud mitmeid hinnavaidlusi.
„Üks tüüpilisemaid vaidlusobjekte on auto normaalne kulumine. Siinkohal tuletaks ka auto kasutajatele meelde, et korralistest hooldustest kõrvalehoidmine on lühinägelik kokkuhoid, sest hiljem võib selle tegemata jätmine minna tagasiostu protsessis palju kulukamaks,“ kommenteeris Puskar.
„Kuna automüüjaid on palju ja erineva käekirjaga, võib ette tulla nn otsitud põhjusi. Üldjuhul arvan, et soliidsed ettevõtted nii ei käitu," lisas Puskar.
Vaidlused on kujunemas trendiks
"Arvestades hetke majandusolukorda on nii automüüjad kui kliendid hakanud lepingutes rohkem näpuga järge ajama," vastas Toomemets küsimusele, kas liisinguauto tagasivõtust keeldumine on kujunemas trendiks. Senini on Swedbank kõik tülid kolmepoolse kokkuleppega lahendada suutnud.
„Rasked ajad viivad alati selleni, et hakatakse hoolikamalt kokkulepitud tingimusi jälgima. Ma ei nimetaks seda trendiks, vaid teatud sündmuste ja olukorra tagajärjeks," kostis Puskar. Tema sõnul toob uus trend pankadele ja liisingufirmadele kaasa rohkem tööd ja seda nii klientide kui ka automüüjatega.
"On loomulik, et sellised automüügifirmade nõuded tekitavad vaidlusi, sest siiani ei ole täpselt määratletud, mis on normaalne kulumine. Kuigi kõik juhtumid on oma olemuselt individuaalsed, on ikkagi liisinguvõtjad need, kes vastutavad sõiduki heaperemeheliku korrashoiu ja normaalse kulumise eest,“ rääkis Kuus.
"Soovitus võiks olla vaidluse tekkimise korral kasutada sõltumatute ekspertide abi," märkis Julge.
"Vaidlused venitavad lepingute lõpetamist. Pikemas perspektiivis on vaidlused justkui turu distsiplineerijad, mis panevad nii müüjaid kui kliente rohkem lepingupunkte lugema ja järgima," analüüsis Toomemets uue trendi mõju.
"Liisingulepingu tingimuste jälgimisel tuleb olla täpne. Kindlasti rõhutan vara ettenäitamisetähtaega kasutusrendi lepingu lõppedes. Samuti tuleb tähelepanu pöörata läbisõidu piirangule ning arvestada selle ületamisel lisakuluga," lisas Toomemets.
Puskar ütles, et liisinguvõtjail tuleks tähelepanelikult läbisõidupiirangut jälgida, käia kõigil kohustuslikel hooldustel ja sõiduvahendit hellalt kohelda.
Autode normaalse kulumise standardist loe homsest Äripäevast.
Seotud lood
SEB ja Swedbank ütlesid Äripäevale, et
erinevalt Nordea pangast ei paku nemad nn teise ringi sõidukite liisimiseks
0%-list intressi.
Nordea Liising annab klientidelt
tagasi võetud autosid uusmüügiks 0%-lise intressiga. Siiski pole tegu tavaga,
vaid teatud perioodi vältava pakkumisega.
Ettevõtja Veiko-Peeter Kargule kolme aasta
eest rohkem kui miljonikroonise Lexuse müünud Amserv Auto keeldus
liisinguperioodi lõppemisel sõidukit tagasi ostmast. Üheks põhjenduseks toodi,
et laoplats on pilgeni sõidukeid täis.
Caesari Turvateenistuse AS omab
kolme SsangYong marki autot, mille garantiitähtaeg pole veel möödunud, kuid
millele garantiiremonti teha pole võimalik.
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.