Liiga kallite pakkumuste tõttu ühistatud Topi ristmiku ehitushankes oli maanteeamet ehituse eeldatava maksumuse välja toonud.
Maanteeamet oli hanketeatesse märkinud, et ilma käibemaksuta on hanke eeldatav maksumus 9,6 miljonit eurot (koos käibemaksuga 11,5 miljonit eurot). Vaatamata toodud piirhinnale osales hankel hulk pakkujaid, kelle pakkumused ületasid eeldatavat hinda oluliselt, jäädes vahemikku 17,2 kuni 18,7 miljonit eurot (koos käibemaksuga).
Äripäeva küsimusele Topi hanke maksumuse piirmäära kohta vastas maanteeameti pressiesindaja, et riik on selle projekti realiseerimiseks teehoiukavas ette näinud vahendid koos käibemaksuga summas 9,6 miljonit eurot. Seega maanteeameti kommentaarides Äripäevale oli juttu 9,6 miljonist eurost koos käibemaksuga, hanketeadetes on 9,6 miljonile eurole viidatud aga ilma käibemaksuta.
Kõige esimeses Topi hanketeates ei olnud hanke eeldatavat maksumust küll välja toodud, kuid see lisati mõned päevad hiljem parandatud hanketeatesse. Esimene hanketeade avaldati riigihangete registris mullu 28. novembril, parandatud ja koos eeldatava maksumusega teade avaldati 9. detsembril.
Tänavu mais hange tühistati ja teates põhjendati hanke tühistamist järgnevalt: "Hankija lükkas tagasi kõik pakkumused, kuna kõikide esitatud pakkumuste maksumused ületavad riigihanke eeldatavat maksumust, 9 600 000 eurot ilma käibemaksuta."
Reedene Äripäev kirjutas, et viimasel ajal on sagenenud ehitusvaldkonna riigihangete tühistamine, kuna kõik pakkumused ületavad oluliselt hankija eelarvet. Ühe lahendusena pakkus Äripäev välja selge hankijapoolse eelarvepiiri näitamine hanke korraldamisel. Topi hanke puhul oli eeldatav maksumus küll toodud, kuid probleemi see ei lahendanud.
Topi ristmik on Tallinn-Pärnu maanteele Tallinna piirile kavandatav liiklussõlm, mis ühendatakse Tallinna ringtee ja Laagri möödasõiduga. Ristmik on oluline Trigon Capitali suuromanikule Joakim Heleniusele ja tema äripartneritele, kes arendavad piirkonnas Baltikumi suurimat kaubanduskeskust. Helenius koos partneritega rahastas ristmiku eel- ja ehitusprojekti. Ehitusprojekti koostas AS K-Projekt.
Seotud lood
Möödunud nädalal allkirjastasid maanteeamet ja Nordecon töövõtulepingu Juuliku-Tabasalu maantee 0,8kilomeetrise lõigu ja raudteeviadukti ehitamiseks. Tööd lähevad maksma 2,3 miljonit eurot.
Merko Ehituse juht Andres Trink tegi ettepaneku, et hankija maksaks hankel osalejale hüvitist, kui hange tühistatakse põhjusel, et kõik pakkumused ületavad hankija eelarvet.
NCC Ehituse juht Toomas Aak sõnas, et ühtegi hanget ei kuulutata välja, et neid tühistataks ning et pakkumine peaks olema professionaalne.
Joakim Helenius koos äripartneritega on riigi kulul Tallinna piirile rajatava ristmiku projekteerimise eest maksnud miljon eurot, ent ehitushange äsja luhtus.
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.