Kui Angela Merkel jätkab Saksamaal täna toimuvate valimiste järel kolmandat ametiaega kantslerina, tuleb tal oluliselt suurendada infrastruktuuri investeeringuid, et halvas seisukorras teed ja sillad majandusele piduriks ei saaks, hoiatab Saksamaa Majandusuuringute Instituut (DIW).
Eelarve tasakaalu tähtsaimaks seades on Merkeli valitsus unarusse jätnud investeeringud teede, raudteede ja sildade korrashoidu, mis on ekspordile orienteeritud majandusele eluliselt tähtis infrastruktuur. DIWi hinnangu järgi tuleks praegusega võrreldes igal aastal täiendavalt investeerida vähemalt 6,5 miljardit eurot, vahendas agentuur Bloomberg.
"Kaasaegne tootmine, täpselt ajastatud tarned, pikad varustusahelad - kõik vajavad efektiivseks toimimiseks kõrgekvaliteedilist infrastruktuuri. Praegused kiired kokkuhoiukohad eelarves võivad Saksamaale väga hõlpsasti tulevikus kalliks maksma minna," ütles USA Petersoni Instituudi teadur Jacob Kirkegaard.
Viimasel kahel kümnendil on Saksamaa valitsuse investeeringud teedesse, sildadesse, raudteedesse ja avaliku transpordi infrastruktuuri reaalnäitajates vähenenud või samale tasemel jäänud, samas kui ajavahemikul 1991-2010 on sõiduautode teekasutus kasvanud 27% ja kaubaveod kasvanud 75%. Tulemuseks on, et infrastruktuuri korrashoid on aastas vähemalt 4 miljardi euro ulatuses alarahastatud, leiab DIW.
Aasta algul Saksamaa parlamendile esitatud raporti järgi on 14% Saksamaa 39 000 maanteesillast ohtlikus seisukorras.
Saksamaa tööstusettevõtete katusorganisatsioonid andsid läinud aastal juba häiret, esitades kantsler Angela Merkelile ühispöördumise, milles taotletakse infrastruktuuri investeeringute suurendamist.
Läinud aastal kahanes investeeringute osakaal Saksamaa föderaaleelarves 9,6%-le, võrreldes 13%ga 1998. aastal. Ilmselt kahaneb see osakaal veelgi, nüüd kus jõustub Euroopa Liidu fiskaallepe, mis paneb Saksamaale kohustuse mitte lasta eelarvedefitsiiti suuremaks kui 0,5% SKPst.
"Kui võtta arvesse varasemate aastate alarahastuse kumulatiivne mõju, siis tuleks igal aastal täiendavalt investeerida vähemalt 6,5 miljardit eurot," kirjutas DIW oma raportis. "Kvantitatiivselt ja kvalitatiivselt efektiivne transpordiinfrastruktuur on fundamentaalne tingimus Saksamaa majanduse eduks ja heaks käekäiguks."
Infrastruktuuri alarahastamine võib pidurdada Saksamaa majanduskasvu, mille põhiline vedur on eksport. 40% ekspordist läheb euroalale. Saksamaa autotootjate varustusahelad ulatuvad Ida-Euroopasse välja ning sõltuvad teede ja raudteede korrasolemisest. "Kui ei suudeta tagada transpordi-infrastruktuuri, seab see ohtu tootmise Saksamaal," ütles Föderaalse Kaubavedude Assotsiatsiooni tegevjuht Karlheinz Schmidt. "Kui ei suudeta garanteeerida transpordi infrastruktuuri, võib hakata uuesti jälle kartuleid kasvatama."
Seotud lood
Rahvusvaheline Valuutafond märgib värskes ülevaates Saksamaa majandusest, et riik võiks ja peaks infrastruktuuri investeerima kümme korda rohkem.
2016. aastast hakkab Saksamaa välismaal registreeritud sõidukitelt Saksamaa teede kasutamise eest tolli nõudma.
Kolm nädalat tagasi ülekaaluka valimisvõidu saanud Saksamaa kantsleri Angela Merkeliga koalitsioonikõnelusi pidavad sotsid (SPD) nõuavad järjest tungivamalt üleriigilise miinimumpalga sisseviimist 8,5 euro tasemel tunnist.
Saksamaa kantsler Angela Merkel sai pühapäeval Saksa valijatelt suure toetuse, mis on parim tulemus Helmut Kohli ülekaalukast võidust kahe Saksamaa taasühendamise järel 1990. aastal.
Rahvusvaheline reitinguagentuur S&P Global Ratings
tõstis Freedom24 kaubamärki omava Freedom Finance Europe Ltd. pikaajalist krediidireitingut B-tasemelt B+-tasemele.