Ringkonnakohtu otsuse kohaselt peab riik korraldama reisirongiliikluse operaatori leidmiseks kahe aasta jooksul avaliku konkursi.
Kohus kinnitas riigi ja Elroni (endine AS Elektriraudtee) otselepingu seadusvastasust. Samas jättis kohus lepingu jõusse ajutiseks perioodiks üksnes reisirongiliikluse katkematuse huvides, teatas Edelaraudtee.
"Kahte aastat ei antud riigile mitte selleks, et ta saaks muretult kindlustada riigiettevõtte positsiooni avaliku reisijateveoteenuse osutamisel, vaid riik peab kohtuotsuses toodut arvestades selle kahe aasta jooksul valima uue operaatori seaduses ettenähtud viisil. Uue operaatori leidmiseks tuleb korraldada avalik konkurss," selgitas Edelaraudteed kohtus esindav vandeadvokaat Ain Alvin pressiteates.
Kohus leidis, et arvestades hanke keerukust on kaks aastat vajalik ja piisav aeg konkursi läbiviimiseks, lühendades algselt neljaks aastat sõlmitud lepingut. Seega peab riik koheselt asuma kõnealust hanget ette valmistama ja läbi viima.
Edelaraudtee teatel leiab ettevõte siiski, et avalike huvidega ei saa õigustada otseselt seadusevastase ning konkurentsi kahjustava lepingu kehtimajätmist. "Riik ise on seni jätnud avalikud huvid sekundaarseks, keskendudes jõupositsioonilt riigiettevõtte huvidele ja konkurendi turult kõrvaldamisele. Seeläbi on riik oma ebaseadusliku tegevuse tõttu loonud olukorra, kus seaduses nõutavat avalikku konkurssi ei jõuta enam korraldada ja sellistel asjaoludel ei ole ka õige lühendatud perioodiks lepingut jõusse jätta," sõnas Alvin.
"Avalikuks huviks on ka see, et riik ise järgiks tema enda loodud õigust ja et ettevõtlusvabaduse ja konkurentsi kahjustamine leiaks kohtulikku kaitset," lisas Edelaraudteed esindav vandeadvokaat.
Kuna ringkonnakohus nõustus riigihangete vaidluskomisjoni ja halduskohtuga, et Edelaraudtee vaidlustus otselepingu seadusevastasuse osas on põhjendatud ning et otselepingu puhul esinevad tühisuse alused, mõistis kohus Edelaraudtee kasuks riigilt välja ka kohtukulud summas 7582 eurot.
Marcel Vichmannile kuuluv Edelaraudtee lõpetab vanade rongidega uuest aastast reisijate teenindamise.
Edelaraudtee on kontsern, kuhu kuuluvad raudteel reisijatevedu korraldav Edelaraudtee AS, raudteetaristut omav Edelaraudtee Infrastruktuuri AS, Edelaraudtee taristul jaamahoonete haldust korraldav Edelaraudtee Halduse AS ja rongide hooldust ning remonti teostav AS Ühinenud Depood. Edelaraudtee on diiselrongidega reisijaid teenindanud Tallinna-Narva, Tallinna-Pärnu, Tallinna-Valga, Tallinna-Rapla, Tallinna-Türi-Viljandi, Tallinna-Tartu-Valga ja Tartu-Koidula rongiliinidel aastast 1996.
Seotud lood
Sel nädalal kinnitasid raudteeomanikud uued sõiduplaanid, mille alusel soovib Elron teenindada üleriigilist reisirongiliiklust alates 1. jaanuarist 2014.
Täna kogunevad Edelaraudtee töötajad üldkoosolekule, et arutada olukorda, kus majandusministeeriumi otsus lõpetada Edelaraudteega veoleping jätab töötuks üle saja ettevõtte töötaja, vahendab Eesti Raudteelaste Ametiühing.
Riigihangete vaidlustuskomisjon kuulutas õigustühiseks lepingu, millega riik andis reisijateveo korraldamise raudteel järgmisest aastast ilma konkursita Elektriraudteele.
Marcel Vichmanni rongifirma Edelaraudtee võib riigilt kohtus välja nõuda pea viis miljonit eurot, mille ettevõte väidetavalt kaotas põhjusel, et riigi poolt ostetud uute rongidega hakkab sõitma Elektriraudtee.
Igal aastal saab mitukümmend tuleõnnetust alguse hooletust tuletööst. Kõige sagedamini tuleb seda ette ehitusobjektidel ja töökodades – keevitustööde käigus ei märka inimene enda ümber materjali, mis võib kiirelt süttida. Tuletööde tegemisel on teadmatus suur ja nõudeid eiratakse, kuigi paljudele ettevõtetele on koolitus kohustuslik.