Marcel Vichmanni rongifirma Edelaraudtee võib riigilt kohtus välja nõuda pea viis miljonit eurot, mille ettevõte väidetavalt kaotas põhjusel, et riigi poolt ostetud uute rongidega hakkab sõitma Elektriraudtee.
Majandusministeerium on valmis Edelaraudteele kahju hüvitama, kuid ministeeriumi hinnangul ulatub see 100 000 euroni, tänu Edelaraudtee viimaste aastate kahjumile.
Ettevõtte müügitulu oli eelmisel aastal 4,86 miljonit eurot, avaliku liiniveo toetust saadi riigilt 14,34 miljonit eurot. Majandustegevuse tulemuseks kujunes kahjum 1,7 miljonit eurot, mis oli sama suur ka tunamullu.
"Edelaraudtee pöördus kohtu poole, et saada erapooletut hinnangut, kas riik on käitunud Elektriraudteega ilma konkurssi korraldamata otselepingut sõlmides õiguspäraselt või mitte," ütles Edelaraudtee pressiesindaja Kersti Gorstov Postimehele.
Uued elektri- ja diiselrongid võtavad üle ka senised Edelaraudtee liinid, kus nendega hakkab reisijaid vedama riigile kuuluv Elektriraudtee.
Edelaraudtee osutab reisijateveoteenust nii oma infrastruktuuril Tallinn-Viljandi ja Lelle-Pärnu raudteelõikudel kui ka ASi Eesti Raudtee infrastruktuuril Tallinn-Narva, Tallinn-Tartu-Valga ja Tartu-Koidula suundadel. Edelaraudteel on igapäevaselt käigus 14 kolme-viievagunilist rongikoosseisu.
Mullu suurenes Edelaraudtee reisijate arv võrreldes aasta varasemaga 7,4%, reisijatekäive 14,3% ning piletimüügitulu kasvas 17,4%. Eelmise aasta reisijate arv ulatus pea kahe miljonini.
Lisaks pakub Edelaraudtee kaubaveoteenust oma infrastruktuuri, s.o. Tallinn-Viljandi ja Lelle-Pärnu raudteelõikude läheduses asuvatele ettevõtetele. Firma peamisteks koostööpartneriteks on Pärnus, Viljandis, Türil, Paides, Raplas ja sealses lähiümbruses paiknevad ettevõtted, kes impordivad suuremas koguses toorainet või ekspordivad valmistoodangut, omavad vaheladusid või on rentinud Edelaraudtee raudteejaamades hoiuplatse kauba kokkuostuks ja ladustamiseks.
Olulisemad kaubagrupid olid eelmisel aastal vanametall, keemiakaubad jametsamaterjal. Veomaht tonnides arvestatuna suurenes 16,8%, müügitulu 18,9%.
Edelaraudtee reisijate veo leping kehtinuks järgmise aasta lõpuni, ent mullu teatas valitsus lepingu lõpetamisest alates 1. jaanuarist 2014. Tänavu toetas riik reisirongiliiklust 20 miljoni euroga, millest 14,3 miljonit sai Vichmanni Edelaraudtee.
ASile Edelaraudtee kuuluvad 100%-lised tütarfirmad Edelaraudtee Halduse AS, Edelaraudtee Infrastruktuuri AS, Eesti Reisirongid OÜ, Raudteerestoran OÜ ja Ühinenud Depood AS.
Edelaraudtee ainuomanik Marcel Vichmann oli mullu sügisel ilmunud Äripäeva Rikaste TOPis 107 miljoni euro suuruse varandusega kaheksandal kohal. Hoiupanga Daiwa skandaali abil rikastunud panga endise juristi Vichmanni olulisemaks ettevõtteks on turismi- ja transpordikontsern Go Group, kus Vichmanni firmal on 48% suurune osalus. Go Groupi mullune müügitulu oli 73,5 miljonit eurot ja kasum 5,9 miljonit.
Seotud lood
Edelaraudtee saadab täna teele viimased reisid. Samadel liinidel hakkavad uuest aastast sõitma riigiettevõtte Elron rongid.
Transpordiettevõtja Marcel Vichmanni sõnul on majandusminister Juhan Parts sotsialist, kes pooldab riigikapitalismi.
Ringkonnakohtu otsuse kohaselt peab riik korraldama reisirongiliikluse operaatori leidmiseks kahe aasta jooksul avaliku konkursi.
Ettevõtja Marcel Vichmanni raudteefirma nõuab riigilt kahjutasuks 5 miljonit eurot, vastasel korral pannakse rongid kogu riigis seisma, väidab Postimees.
Föderaalreservi kolmapäevane pressikonverents valmistas investoritele üllatuse ning kulla hind sööstis järsult alla. Kas kujunemas on hea ostukoht?