• OMX Baltic−0,38%272,8
  • OMX Riga−0,52%867,98
  • OMX Tallinn−0,26%1 737,76
  • OMX Vilnius−0,1%1 052,95
  • S&P 500−0,28%5 712,69
  • DOW 30−0,61%41 794,6
  • Nasdaq −0,33%18 179,98
  • FTSE 1000,26%8 205,27
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,87
  • OMX Baltic−0,38%272,8
  • OMX Riga−0,52%867,98
  • OMX Tallinn−0,26%1 737,76
  • OMX Vilnius−0,1%1 052,95
  • S&P 500−0,28%5 712,69
  • DOW 30−0,61%41 794,6
  • Nasdaq −0,33%18 179,98
  • FTSE 1000,26%8 205,27
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,87
  • 19.06.14, 18:59
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kuidas teenida esimest miljardit?

Miljardeid väärt mobiilimängutootja Supercelli asutaja ja tegevjuht Ilkka Paananen oli nädala alguses Helsingis toimunud mobiilimängude konverentsil nagu Jeesus rahva seas.
Vaid 20 minutiks esinema saabunud Paananeni juurde astusid pärast lavalt lahkumist ükshaaval põlevate silmadega mängude arendajad, ühes käes visiitkaart ja teises telefon või tahvelarvuti, et oma loomingut kas või põgusalt näidata. Minema kiirustanud Paananen leidis igaühe jaoks hetke, et naeratades kätt suruda ja visiitkaart vastu võtta.
Helsingis paikneva gaselli edule pani aluse strateegiline võitlusmäng Clash of Clans. Supercell teatas eelmise aasta sügisel hiigeltehingust, millega müüdi ettevõtte 51%-line osalus Jaapani telekomile SoftBank Corp 1,1 miljardi euro eest.  See teeb 2011. aastal väikse mängutootjana alustanud Supercelli väärtuseks 2 miljardit eurot.
Nutitelefonide massiline levik kasvatab üha enam nõudlust uute ja huvitavate rakenduste järele. Vajalike nutiprogrammide kõrval paeluvad kasutajaid lihtsad, ent köitvad mängud, mille loomisel konkureerivad kõik, kellel on oskus mäng valmis teha ja see mõnda rakendusepoodi kasutajate ette paisata.
Populaarsete mobiilimängude loomisel on viimastel aastatel esile kerkinud meie põhjanaabrid soomlased. Vihaste lindude mängu Angry Birds tootja Rovio paikneb Soomes Espoos ja selle tooteid tuntakse üle maailma. Rovio turundusjuhi Peter Vesterbacka sõnul teab 9 ameeriklast 10st, mis on Angry Birds. Ettevõte ei pea ennast enam mängutootjaks, vaid brändiloojaks, millega tahetakse jõuda nutiseadmetest märksa kaugemale, nagu näiteks Disney Miki Hiir või jaapanlaste Hello Kitty.
Aastaid edukate videomängude tootjatena tuntud rootslased on loogilise jätkuna jõudmas ka mobiilimängude turule. 2011. aastal valminud klotside liigutamise mäng Minecraft on rootslase loodud, samuti on Rootsist pärit ülipopulaarse puslemängu Candy Crush Saga looja King, mis läks hiljuti börsile. 
Lähinaabrite edu miljarditeni küündivas äris tekitab paratamatult küsimuse, miks ei ole idufirmade loomises edukad eestlased sirutanud kätt mobiilimänguturu poole. Tõsi, meil on üks edulugu - Creative Mobile, mis on investorite abita teinud kiire kasvu ja hoolimata tagasiminekust majandusnäitajates jätkab arenemist.
Põhjamaade pikk ajalugu
Nii Vesterbacka kui ka Candy Crush Saga looja Tommy Palm leidsid, et põhjamaades loodud mängude menu on aastate pikkuse töö tulemus. Rootsis said tavainimesed esimesed, mängimiseks väga head arvutid riigi toel 90ndate alguses. Palm kirjeldas, kuidas seejärel hakkasid paljud arvutimänge mängima ja jõudsid ka nii programmeerimiseni. Palm ise alustas mängude loomist juba 80ndatel arvutiga Commodore 64, mis oli samuti peamiselt mängimise arvuti.
Vesterbacka märkis, et Soomes on mängutööstus kõigest jäämäe tipp viimastel aastatel kiirelt arenenud idufirmade sektoris. "Soome edu ei ole piiratud ainult mängudega. Muidugi, mängud on kõige edukamad ja nähtavamad, aga sellepärast, et siin on palju eeskujusid ja edulugusid, on toimunud plahvatuslik idufirmade areng," rääkis Rovio turundusjuht.
Sellele on kaasa aidanud ka riigi tugi. Igal aastal Helsingis toimuval idufirmade konverentsil "SLUSH" osales korduvalt soome ekspeaminister Jyrki Katainen. Vesterbacka sõnul ei käinud ta seal õpetamas, kuidas peaks sektorit arendama, vaid ise õppimas, kuidas teha riiki ja ühiskonda idufirmadele paremaks kohaks.
"Kui sa küsid praegu õpilastelt, kelleks nad tahavad suureks kasvades saada, ütleb enam kui pool neist, et tahavad alustada oma ettevõtet ja luua kõige edukama idufirma," ütles Vesterbacka.
Konverentsil "PG Connects" uusi mänge otsinud Vladimir Funtikov leidis, et soomlaste edu algas videomängudest ja nende ühest tuntuimast arendajast Remedy Entertainment, kes tõi 2001. aastal turule nn kolmanda vaate tulistamismängu Max Payne. Eksvõmmist kõnelev mäng kogus kiiresti populaarsust, sai kaks järge ja sellest tehti ka täispikk film Mark Wahlbergiga peaosas. Remedy pöörane edu tekitas Funtikovi hinnangul Soomes arusaama, et see on korralik äri, kus liigub raha ja nii hakkas ka riik sellesse investeerima.
Eesti ei erine Soomest
Miks siis ei ole eestlased naabritest eeskuju võtnud ja intensiivsemalt mängutööstuse poole vaadanud? Funtikov märkis, et meil ei ole vaja soomlastelt midagi õppida, vaid lihtsalt tegema hakata. "Minu arvates on Soome ja Eesti ettevõtluskultuur väga sarnased. Noored ettevõtjad mõtlevad globaalselt, sest koduturul on väga raske edu saavutada, sest see on väike. Seetõttu kõik, kes oma mänguäri alustavad, on suurte ambitsioonidega. Selles mõttes on  meil suhtumine õige, aga tuleb rohkem proovida ja eksida, siis tuleb ka tulemus," rääkis Funtikov.
Eesti jõudmisel mänguturule aitaks Vesterbacka hinnangul kaasa intensiivne koostöö teiste idufirmadega, nii nagu seda on üritatud soomlased teha konverentsiga "SLUSH", mille tegemist alustasid idufirmad just eesmärgiga saada kokku teiste omasugustega. "Meie mängutööstuse üks edu faktoreid on tihe koostöö idufirmade vahel - nii mängude kui kõigi valdkondade puhul. Nii et ma arvan, et oluline on suhelda teiste idufirmadega, teiste ettevõtjatega ja õppida," kõneles Vesterbacka.
Tommy Palm ei pidanud oluliseks mängude loojate asukohta, vaid seda, et nende tootmisel ollakse kirglikud ja püütakse neid võimalikult laia hulga tarbijateni viia. "Üks väga häid aspekte nutitelefonide puhul on see, et ei ole väga palju vaja, et oma tootega maailma jõuda. On häid näiteid väga väikestest meeskondades, isegi üksikutest inimestest, kes teevad mängu, mis tõesti jõuabki kogu maailmani," kõneles Palm. Ta tõi näitena Vietnami üliõpilase loodud mobiilimängule Flappy Bird, mis muutus sedavõrd populaarseks, et selle looja otsustas mängu rakendusepoodidest maha võtta, sest ei tulnud enda sõnul kuulsusega toime.
Idufirmade mulli lõhkemist ei tasu karta
Ettevõtjate arusaamad idufirmade mullist lähevad lahku, pigem peetakse seda asjatuks hirmuks.
Rovio turundusjuhi hinnangul ei ole seni idufirmade mulli, kuni see ei lõhke. Ta märkis, et Soomes tegeleb mängudega üle 200 idufirma ja see on hea algus, kuid neid võiks olla 1000. Turg reguleerib end ise ja paratamatult ei ole kõik idufirmad edukad, leidis ta. "On oluline, et oleks palju idusid ja siis üks kümnest on superedukas. See on positiivne, sest isegi kui sa ebaõnnestud, sa õpid ja teed järgmine kord paremini," kõneles Vesterbacka.
Candy Crushi looja Tommy Palm meenutas, et suur mull oli 90ndate lõpus, kuid nüüd on olukord muutunud, sest mängutootjatel on suured käibed ja kasumid ning väga lai ulatus.
Mulli lõhkemist ühel hetkel ei välistanud Creative Mobile'i asutaja Vladimir Funtikov, kes märkis, et turg ei saa lõputult kasvada ja ühel hetkel kasv peatub. See tähendab, et hiljem mängutööstusse sisenejatel võib tekkida probleeme. "Selles valdkonnas on väga palju raha, aga see ei saa kasvada igavesti. Ma ei oska ennustada, kas lõpp tuleb järgmisel aastal või 5 aasta pärast, aga oht küll on," ütles Funtikov.
ÜKS KÜSIMUS
Milline on teie lemmikmäng?
Creative Mobile'i asutaja ja juht Vladimir Funtikov:
Minu lemmikmobiilimäng oli Snake vanas Nokia telefonis. See on klassika, see on ideaalne, nagu tetris - perfektne.
Candy Crush Saga looja, mänguguru Tommy Palm:
Mulle meeldivad simulaatormängud. On mängudisainer Sid Meier, kes oli väga tuntud 80ndate lõpus. Tema tegi sellised mängud nagu Pirates ja Civilization. Need ei ole kahjuks väga populaarsed enam.
Rovio turundusjuht Peter Vesterbacka:
Ilmselgelt on mu lemmikmäng Angry Birds, kuid mulle meeldib ka, mida Nintendo on teinud oma Mario karakteriga, näiteks viimane Mario Kart.
MIS ON MIS
Pocker Gamer Connects on ülemaailme mobiilimängude konverents, mida korraldab Steel Media. Korduvalt Londonis toimunud konverentsi peeti 16.-17. juunil Helsingis. Seal kaeti kahte suur valdkonda: makrotasandil räägiti mängude avaldamise strateegiatest ja võimalustest kuumadel ja arenevatel turgudel nagu Aasia, Ida-Euroopa ja Ladina-Ameerika. Mikrotasandil vaadati lähemalt mängude loomise protsessi alates loomisest kuni tootmiseni ja uuriti lähemalt võimalikke hästi töötavaid ärimudeleid.
Autor: Kadri Põlendik, Kristi Malmberg

Seotud lood

Uudised
  • 20.06.14, 08:39
Mängulooja peavõit Hiinas
Kui mobiilimänguga edu saavutamine lääneriikides toob hea sissetuleku, siis tõeline jackpot peitub Aasias.
Uudised
  • 25.06.14, 11:32
VIDEO: kirg teeb mängutootja edukaks
Maailmakuulsad mängutootjad jagasid Helsingis kogemusi, kuidas mobiilimängudega edukaks saada.
Uudised
  • 26.06.14, 08:11
"Me ei asutanud Supercelli raha pärast"
See, et mängutööstuses on palju raha, ei ole põhjus, miks mänge teha, ütles Soome ühe edukama mängutootja Supercelli juht Ilkka Paananen.
  • ST
Sisuturundus
  • 04.11.24, 07:30
Selveri “Kuldne Kolmapäev” jõudis e-poodi ja laienes pensionipäevadele
Selveri populaarne 63+ vanuses klientidele mõeldud sooduskampaania "Kuldne Kolmapäev" on ettevõtte üks edukamaid kampaaniaid, mis laienes nüüd ka e-Selverisse ning tänavustele pensionipäevadele.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele