Telekommunikatsiooni ettevõtted on viimase aasta jooksul vastu võtnud mitmeid mõjukaid otsuseid – ühines Eesti Telekom ja Starman laiendas oma haaret Leedus. Starmani tütarettevõte ja Leedu suurim kaabel-TV operaator Cgates ostis nüüd ka sealse telekomifirma Kava.
- Starmani nõukogu esimehe Gert Tiivase sõnul pakub Leedu turg laialdaselt arenguvõimalusi. Foto: Erik Prozes
„2014 oli superhea aasta,“ ütles Starmani nõukogu esimees Gert Tiivas möödunud aasta majandustulemusi kommenteerides. Kuigi Starmani puhaskasum viimase majandusaasta aruande järgi kahanes, siis Starmani 2014. aasta müügitulu kasvas võrreldes 2013. aastaga 11,5 protsenti. Tiivase sõnul oli see oodatust märksa suurem.
Starmani teatel laiendab Kava tehingu tulemusena Cgates oma kliendibaasi ja tegevust mitmesse Leedu suuremasse linna. "Kava ost kasvatab Cgatesi Leedus üleriigilise ulatusega telekomiks, mis hoiab tugevat teist positsiooni turul. Leedu turg pakub rohkelt arenguvõimalusi," ütles Starmani nõukogu esimees Gert Tiivas. Telekommunikatsiooniteenuseid pakkuval ettevõttel Kava on praeguse seisuga ligi 20 000 klienti.
Starman Grupi juhi Aivo Adamsoni sõnul on tegemist sammuga Starmani tegevuse laiendamise strateegias Balti riikides ja ehitada üles tugev üle-Baltiline telekomifirma. Interneti püsiühendust ja tasulisi telepakette pakkuv ettevõte Kava omab Leedu kaasaegset kiudoptilist kaablivõrku, mis katab üle 100 000 majapidamise suuremates linnades nagu Vilnius, Klaipeda, Šiauliai ja Panevežys. Starmani tütarettevõte Cgates tegutses seni Vilniuses, Kaunases ning kümnes väiksemas Leedu linnas. Cgatesi ja Kava vahelisele ostutehingule peab veel andma oma heakskiidu Leedu riik.
Kommentaar
Tugev konkurents
Aet Viira, Viasati ärijuht
Võrreldes eelneva aastaga näitab Viasati kanalite jälgijate hulk jätkuvat ja stabiilset kasvu. Võttes arvesse, et 2014. aastal on mitmed kaabeloperaatorid tulnud turule tugevate lisateenustega, siis on Viasati kasvav kliendibaas tõestuseks, et Eesti inimesed hindavad kõrgelt nii Viasati pakutavaid teenuseid kui ka head klienditeenindust.
Uued kliendid välisturult
Sarnaselt Starmanile kasvatas möödunud aastal käivet märkimisväärselt just välisturul Eesti Telekom, mis ühines septembris EMT ja Elioniga. Samal ajal kui Eestis müügitulu langes, kasvas see näiteks Soomes ligi 76 protsenti ehk enam kui 6,5 miljoni euro võrra. „Müügitulu Soome kasvas seoses TeliaSonera Grupi sisese teenuse osutamisega Soome ja ei ole seotud ühinemisega,“ märkis Eesti Telekomi juhatuse esimees Valdo Kalm.
Kalm ütles, et 2014 oli ettevõttele oluline aasta, mida jääb tähistama ühinemine EMT ja Elioniga. Tema sõnul oli oluline, et selle käigus suutis ettevõte hoida oma turuosa stabiilsena ning klientide arvu koguni kasvatada: mobiilsete lepinguliste klientide arv suurenes 2014. aastal võrreldes varasemaga 42 000 võrra, samuti lisandus 5000 uut televisiooniklienti. „Kõik ei läinud briljantselt, aga kui vaadata eesmärkide suhtes, siis me täitsime ära kusagil kaks kolmandikku eesmärkidest, mis minu arvates ühinemisfaasis on hea tulemus,“ lausus Kalm.
Kui Eesti Telekomi müügitulu kasvas 2014. aasta peale kokku ligi 0,4 protsenti, siis 2014. aasta kasum võrreldes varasema aastaga Eesti Telekomil langes. Kalm ütles, et kasumit mõjutasid Euroopa Liidu regulatsioonid, seda näiteks rändlustasude osas. „2014. aastal Euroopa Liidu operaatorite vaheliste ja rändlustasude alandamisest tulenevate tulude vähenemise mõju kasumile oli 900 000 eurot,“ nentis ta. Regulatsioonidele kõrval mõjutas kasumit Kalmu hinnangul üldine majanduskeskkond. „Ka majanduskeskkond kui selline ei ole praegu väga optimistlik,“ lisas Kalm.
Tasub teada
STV majandustulemused 2014. aastal
STV kasumist (2 831 954 eurot) võttis omanik Vjatšeslav Rabotšev dividendidena välja 2,5 miljonit eurot.
STV omakapitali suuruseks oli 2014. aasta detsembri lõpus 5 267 794, täpselt aasta tagasi oli sama näitaja 4 272 071.
STV investeeris 2014. aasta jooksul põhivarasse kokku 976 000 eurot (võrdluseks 2013. aastal 406 000 eurot).
Tihenev konkurents
Eesti turul tegutseva STV juhatuse liige Erik Reinaru ütles, et 2014. aasta üheks oluliseks eesmärgiks oli hoida 2013. aasta käibe taset, mis ka saavutati. STV käive näitas majandusaasta aruande järgi kasvuks 0,16 protsenti. „2014 aasta käive oli tõepoolest paarikümne tuhande euro võrra suurem, samas seda oluliseks kasvuks nimetada ei saa,“ nentis Reinaru.
„Näeme, et telekommunikatsioonisektoris konkurents aastast-aastasse pigem suureneb, seega saavutatud tulemusega võib jääda rahule,“ lausus Reinaru. Sellegipoolest tõdes ta, et klientide arvus on näha kerget langustrendi.
2014. aasta tulemusi mõjutasid Reinaru hinnangul tihenenud konkurents, hinnasurve uute klientide hankel ja uute teenuste arendus. Üheks oluliseks arenduseks ja investeeringuks nimetas ta interaktiivse televisiooniteenuse STV Go! loomist. Tema sõnul ootavad kliendid järjest enam mugavusteenuseid nagu salvestamine, kordusTV ja televisiooni vaatamine erinevates seadmetes, mida pakub Go! teenus.
Reinaru ütles, et STV Go! teenuse arendamine on üheks peamiseks eesmärgiks tänavustel investeeringutel. Lisaks soovib STV investeerida optilise võrgu laiendamisse ja ehitada välja STV air. „Oleme käesoleval suvel testimas uut tehnoloogiat (TDMA), mis võimaldab pakkuda kiiret internetti üle õhu. Pilootprojekti raames oleme valinud Tallinna Teletorni piirkonna ja eesmärk on pakkuda teenust sinna kuhu kaabel ei ulatu,“ selgitas Reinaru.
Seotud lood
Investeerimisspets Gert Tiivas püsis Starmani juhi ametis vaid kaks kuud, sest soovis ettevõtte üle võtta, kuid sai omanikelt hundipassi, kirjutab täna Eesti Ekspress.
Telekomifirma STV teenis ka sel aastal korraliku kasumi, millest suure osa maksis ainuomanik Vjatšeslav Rabotšev omale dividendidena välja.
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.