Majandusminister Juhan Partsi terava väljaütlemise pärast Leedu valitsuse käitumise kohta meile nii olulises projektis nagu Rail Baltic löövad emotsioonid kõrgele õige mitmel põhjusel. Aga kas seda tegelikult ikka ongi vaja, arutleb ühingu BaltiRail (Helsingi) juhatuse liige Ago Vilo.
Muidugi, riigimeestelt oodatakse tavaliselt väljapeetud käitumist nö 24/7, nagu eesti keeleski naljakalt käibele läinud. Aga vahel ollakse ka teadlikult teravad. Miks antud juhul, see jääb asjaosaliste endi teada.
Viimasel ajal on Partsi püütud materdada iga kandi pealt. Mispärast ikkagi, seda võib sageli ainult aimata. Aga et see on temas vimma tekitanud, see oleks täitsa loomulik. Miks ei võinud siis ka leedulased oma sahmaka saada, pealegi üksjagu teenitult. Oli ju Rail Balticu trass valitsuste tasemel juba mõni aega tagasi kokku lepitud. Leedu uus valitsus on aga järsku hakanud käituma nagu mõni Eesti külakond, kes kiirraudtee olemust absoluutselt tundmata kategooriliselt nõuab, et see suurehitus õnne nendegi õuele tooks. Naljakas? Ei. Pigem kurb, et ikka veel elementaarseidki asju Euroopa kiirraudteede kavandamises ei taibata.
Mis leedulasi puudutab, siis võiks kohase hetke tõttu korraks ka pilgu tagasi heita. Sageli on neid usaldusväärseiks partnereiks oi-oi kui raske pidada. Meenutagem käitumist pärast elektriliinide edukat erastamist Eesti firma poolt, halenaljakaks muutunud aastatepikkust udutamist aatomelektrijaama asjus, aga ka juba pikka aega selget Rail Balticule vastutöötamist. Või teise kandi pealt: vaatamata asukohale NATO eesliinil finantseeritakse selle meie vabaduse ainsa garantii vajadusi vaevalt pooles ulatuses NATO kõigile liikmesmaadele püstitatud nõuetest - las maksab keegi teine!
Praeguses skandaalis on iseküsimuseks telefonitsi ministrit intervjueerinud ajakirjaniku käitumine. Kas ta tõesti ei taibanud, millised tagajärjed võivad olla jutu sees öeldu lapsemeelses sõna-sõnalt edastamises. Või on meil tegemist hoopis teadliku käitumisega, et saada skandaali iga hinna eest? Normaalseks on seda raske pidada.
Autor: Ago Vilo, Peep Talimaa
Seotud lood
Eesti majandusministri sõnavalik puhus lõkkele rahvusvahelise skandaali, Leedu on maruvihane ja nõuab Eesti suursaadikult aru.
Majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts leidis, et Balti riikide võimetus Rail Balticu trassi osas koostööd teha loob kunstlikke takistusi ning võib saata Euroopa otsustajatele halva signaali.
Freedom Holding Corp. avaldas oma 2025. aasta teise kvartali tulemused, mis näitavad ettevõtte käibes ja puhaskasumis märkimisväärset kasvu. Tulenevalt laienemisest, tõusid ka ettevõtte kulud.