• OMX Baltic0,2%302,36
  • OMX Riga−0,17%878,59
  • OMX Tallinn−0,88%1 912,96
  • OMX Vilnius0,72%1 180,81
  • S&P 5000,00%5 983,25
  • DOW 300,00%43 461,21
  • Nasdaq −1,21%19 286,93
  • FTSE 1000,53%8 705,03
  • Nikkei 225−1,39%38 237,79
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%90,98
  • OMX Baltic0,2%302,36
  • OMX Riga−0,17%878,59
  • OMX Tallinn−0,88%1 912,96
  • OMX Vilnius0,72%1 180,81
  • S&P 5000,00%5 983,25
  • DOW 300,00%43 461,21
  • Nasdaq −1,21%19 286,93
  • FTSE 1000,53%8 705,03
  • Nikkei 225−1,39%38 237,79
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%90,98
  • 18.04.07, 11:45
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Etanooliautod ei pruugi olla tervislikumad

Etanooliga sõitvad autod võivad kujutada inimese tervisele suuremat ohtu kui tavalised bensiinimootoriga autod, hoiatavad Ameerika teadlased.
Arvutimudelil, mille abil üritati simuleerida õhu kvaliteeti aastal 2020, selgus, et mõnes USA piirkonnas võib osooni tase tõusta, kui kõik autod sõidaksid bensiini asemel bioetanooliga, kirjutas BBC.
Suureneks nii hingamisteede haigustest põhjustatud surmajuhtude arv kui ka astma esinemissagedus, avaldasid teadlased ajakirjas Enviromental Science and Technology.
Euroopa Liidus on kokku lepitud, et aastal 2020 peab kõigis transpordivahendites kasutatavate biokütuste osatähtsus ulatuma kümne protsendini.
Stanfordi ülikooli teadlane Marc Jacobson kasutas arvutil loodud mudelit, mis võttis arvesse nii temperatuure, päikesevalgust, pilvi ja vihma, et luua kunstlikult kaks 2020. aasta õhukvaliteedistsenaariumit.
Ühel juhul kasutasid kõik autod bensiini, teisel juhul kütusesegu E85, milles on 85 protsenti etanooli ja 15 bensiini.
Mudelil, milles kõik autod kasutasid etanoolil põhinevat segu E85, märgati mitmes USA osas osooni taseme tõusu. Osoon kahjustab inimese hingamisteid.
Uuringu järgi tooks sudu hulga suurenemine USAs kaasa 200 täiendavat surmajuhtu aastas, neist 120 Los Angeleses.
Samas oleks ka piirkondi, kus osooni kogused väheneksid.
Üldkokkuvõttes toovad teadlased välja arvutused - etanooli kasutamine autokütusena tooks USAs kaasa 770 täiendavat kiirabiväljakutset ning 990 patsienti tuleks täiendavalt võtta haiglasse astma või muude hingamisteede probleemide tõttu.
Etanooli kasutamise puhul märgati, et õhus vähenes kahe vähki tekitava aine osakaal, samas teiste vähiriskiga seotud ainete osakaal kasvas, seega vähijuhtude arvus poleks võrreldes tavalise bensiini kasutamisega mingit vahet, selgub uuringust.
"Nägime, et etanoolipõhise autokütuse E85 kasutamine toob kaasa vähemalt sama palju tervisekahjustusi kui bensiin, mis juba täna põhjustab umbes 10 000 enneaegset surmajuhtu, mille põhjuseks on osoon," ütles Jacobson. "Kui pole kasu inimese tervisele, siis miks üldse jätkata etanooli ja teiste biokütuste promo."
Ta tõi võrdluseks, et kui kõik autod varustada akudega, mis kasutaksid salvestatud tuuleenergiat, jääks ära 10 000 saastatud õhust põhjustatud surmajuhtu ning atmosfääri jääks autode poolt paiskamata 98 protsenti süsinikdioksiidist.
Biokütused, nende hulgas etanool ja biodiisel, mida valmistatakse maisist, suhkruroost ja rapsist, on võimalus vähendada kasvuhoonegaaside paiskamist atmosfääri.
Kuigi neist kütustest eraldub süsinikdioksiidi, suudaks taimede kasvatamine sellega võrreldava osa gaasist atmosfäärist ära siduda.
West Englandi ülikooli keskkonnabiotehnoloogia vanemteadur Stuart Shales ütles, et pole võimalik, et kõik autod hakkavad sõitma etanooliga - lihtsalt ei jätku nii palju maad vilja kasvatamiseks.
Tema sõnul on lootus pigem nn teise põlvkonna kütustel, kus kasutatakse ära kogu taime biomass.
Loe teisi Novaatori uudiseid.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele