• OMX Baltic−0,16%299,08
  • OMX Riga0,75%880,64
  • OMX Tallinn−0,13%1 902,29
  • OMX Vilnius−0,16%1 159,1
  • S&P 5001,59%5 954,5
  • DOW 301,39%43 840,91
  • Nasdaq 1,63%18 847,28
  • FTSE 1000,61%8 809,74
  • Nikkei 225−2,88%37 155,5
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%92,73
  • OMX Baltic−0,16%299,08
  • OMX Riga0,75%880,64
  • OMX Tallinn−0,13%1 902,29
  • OMX Vilnius−0,16%1 159,1
  • S&P 5001,59%5 954,5
  • DOW 301,39%43 840,91
  • Nasdaq 1,63%18 847,28
  • FTSE 1000,61%8 809,74
  • Nikkei 225−2,88%37 155,5
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%92,73
  • 28.03.09, 09:23
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Saksamaal riigi abiga autoostu buum

Euroopa suurimal autoturul Saksamaal on riigi abiga vallandunud tõeline autoostu buum, millega müüjatel - ja niisamuti lammutustöökodadel – on raske sammu pidada.
Lammutustöökodadel, sest riikliku tugimeetme sisu on maksta sakslastele peale, et nad oma vana auto uue vastu välja vahetaks. Kokku eraldas Saksamaa valitsus selleks majanduse ergutamise kavas 1,5 miljardit eurot, mis teeb 2500 eurot iga ostja kohta ja võimaldab osta kuni 600 000 sõidukit. Vana auto peab olema vähemalt üheksa aastat vana.
Meede on osutunud arvatust populaarsemaks ning lõppeval nädalal otsustas Saksamaa valitsus seda pikendada.
Veebruaris, mil USA kolm suurimat autotootjat teatasid müügi vähenemisest 50% võrra, kasvas uute autode müük Saksamaal 21% ning võib märtsis veelgi suurem olla. Jaanuarist, mil toetust maksma hakati, on sakslased ostnud juba üle 350 000 uue auto.
Riigi toetusega uue auto ostnud sakslaste eelistuseks on väiksemad ja ökonoomsemad sõidukid. Üks suuremaid võitjaid riigi programmist on Euroopa suurim autotootja Volkswagen. VW tütarfirma Škoda müüs veebruaris 74% rohkem autosid kui aasta tagasi ning VW ise kasvatas müüki 23%. Kannatavad aga suurte ja kallite autode tootjad BMW, Porsche ja Mercedese müük kukkus veebruaris 25-30%, kirjutas Rootsi majandusleht Dagens Industri.
Kogu toetus ei lähe aga Saksa autotootjate toetuseks – Saksa tootjate turuosa on hoopis vähenenud, kuna sakslased on eelistanud väiksemaid välismaiseid mudeleid. Näiteks kasvas veebruaris aastatagusega võrreldes 229% Korea Hyundai autode müük, 215% Jaapani Suzukide ja 164% Vene Ladade müük.
Sõiduautode buumi vaatavad kadedalt pealt veoautode tootjad, kes samuti riiklikest toetustest ära ei ütleks. Veokite müük kahanes Saksamaal veebruaris 30%. Toetust nõuavad juba ka Saksa jalgratturid.
Saksa Daimleri juht Dieter Zetsche hoiatab, et kui toetus lõpeb, kukub Saksamaa autoturg uuesti kokku.
Saksamaa eeskuju on järginud ka teised Euroopa riikide valitsused. Itaalia valitsus annab neile, kes oma vana auto uue vastu välja vahetavad, 1500 eurot toetust ning kaks korda nii palju, kui uus auto on hübriidmootoriga. Prantsusmaa pakub toetust 1000 eurot ja ka Suurbritannia kaalub taolise meetme käikulaskmist.
Tarbijale suunatud tugimeetmetega on Euroopa riigid läinud teist teed kui USA, mis on pigem kaalunud sooduslaenude andmist autotootjatele. Samas hoiatavad kriitikud, et riiklikud tugimeetmed ei aita kuidagi lahendada Euroopa autotööstuse peamist probleemi – ületootmist ning suurendavad vaid riigi võlga.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele