Majandusminister Juhan Parts üllatus, et Väo liiklussõlme kulukat projekteerimist rahastab kütusefirma Olerex. Ta lubas lausa mütsi ära süüa, kui see nii on.
Vastupidiselt Partsile ütles Olerexi üks omanikest ja turundusjuht Antti Moppel, et taoline koostöö riigi ja erafirma vahel on levinud praktika. Koostöö on aga väga lai mõiste. Moppel põhjendas Väo projekti rahastamisotsust sellega, et kuna projekt sisaldab ka tankla liiklusskeemi väljatöötamist, ei ole seda sobilik lahendada riiklike vahendite arvelt.
Erinevad projekteerijad pakuvad sõlme ehitusprojekti hinnaks suurusjärku 400 000 eurot (6 miljonit krooni). Projekti heakskiitmisel väljastatakse ehitusluba hakatakse vastavalt projektile liiklussõlme ehitama.
Järgneb telefoni teel tehtud intervjuu Juhan Partsiga:
Kirjutan artiklit Väo liiklussõlmest, mille lahendus on kangesti kütusefirma Olerex nägu. Mulle on vihjatud, et asja taga on head suhted majandusministriga ning lobitöö majandusministeeriumis. Kas olete suhelnud Olerexi juhtide või omanikega Väo liiklussõlme teemal?Ei ole.
Ei ole? Nemad pole sel teemal Teiega suhelnud?Ei, ei, ei, ei.
Aga kas on võimalik, et Teie alluvad on sel teemal suhelnud?Teate, ausalt öeldes… Ma ei tea, kas Te olete uurinud, kuidas see projekteerimine käib meil? Mulle on see teema täiesti uudne. Mis seal täpselt kellegi nägu on? Ma ei tea isegi konkreetset projekti. Aga kuidas projekteerimine käib, see on ju tohutu kaadervärk. Terve projekt, Väo liiklussõlm, see on ju…
Üks olulisemaid liiklussõlmi Eestis.Ta on nüüd see, mida me pole hakanud ehitama veel?
Ei ole hakanud, detailplaneering pole ka kehtestatud veel. Asja iva on selles, et tee-ehitusprojekti, mida lähtuvalt detailplaneeringust koostatakse, rahastab Olerex, kelle tankla tuleb täpselt keset seda liiklussõlme. Kuidas saab ehitusprojekti rahastada keegi firma? See on nonsens ju. See ei ole võimalik. Nalja teete või? Meil ei ole ühtegi sellist firmat, kes midagi siin rahastaks. See on mingi absurd.
Ma võin selle kohta öelda, hakkab meenuma, et see Väo liiklussõlm on üks igavene… Ta oleks pidanud valmima juba 2007, aga nagu te väga õigesti teate, pole veel kehtestatud detailplaneeringutki. Meil on korduvalt olnud plaanis suunata rahalised vahendid sellelt muudele projektidele ja see soov on jätkuv, kui me ei suuda... Väo-Maardu on lõpetamisel ja kui me vaatame Tallinna ringteed, siis Väo liiklussõlm on mõneti selline oluline alguspunkt sinna ringteele. See on seisnud planeeringute taga ja ma pean ausalt tunnistama, et olen korduvalt olnud pettunud ja mures, kuidas meil need asjad käivad.
No ja nüüd ma kuulen mingit Olerexi, milles ma sügavalt kahtlen. Kuulge, see on üsna mastaapne projekt, kus kindlasti mingi ettevõte ei saa rahastada mingit projekti. Mis jama see on? Ma kardan, et Te olete midagi…
Maanteeamet on kinnitanud, et ehitusprojekti rahastaja on Saare Olerex. Kui liiklussõlme lahendust vaadata, jääb mulje, et ümber Olerexi tankla kogu see liiklussõlm kerkibki. Ei tea, ma ei oska selle kohta midagi öelda. Mina tõesti ei tegele absoluutselt mingite projektidega. Ma tegelen siis, kui mingi väljapressimine käib ja selle taga seisab. Ma pean ausalt tunnistama, et seal on põhiprobleem, nii palju kui ma tean, planeeringus. Ei ole ju Tallinna linna poolt planeeringut. Ja see, et ehitusprojekti rahastab keegi ettevõte, no kuulge, see maksumus on ju nii suur, et see ei ole võimalik. Ma sööks oma mütsi ära, kui see nii on.
Me ehitame üle Eesti, näidake mulle keegi kuskil, mingi ettevõte, kes rahastab mingit teedeprojekti, nalja teete või… Sellisele võiks anda eraldi kohe väljaspool fonde mingi majandusministeeriumi medali või auraha. Tundub täiesti ebaloogiline.
Aga et Olerexi tankla sinna keset liiklussõlme tuleb, olite teadlik?Ei tea, tõesti ei tea, ausalt.
Seotud lood
TTÜ teetehnika lektor ja T-Konsult OÜ konsultant Ain Kendra hindab juba kolmandat korda ümber planeeritud Väo liiklussõlme uut lahendust ohtlikuks ja ühe kütusefirma huve eelistavaks.
Lähikuudel loodetakse punkt panna juba kümmekond aastat ja kaks luhtunud lahendust nõudnud Eesti ühe olulisema, Väo liiklussõlme saagale, mille eelmist ja liiklejate õnneks läbikukkunud lahendust dikteeris kodumaine kütusefirma Olerex, kelle tankla kerkinuks otse keset ristmikku.
Väo liiklussõlme valmimise lükkumise üks põhjustest on jahmatav – maanteeametnikud avastasid ootamatult, et üks ristmiku rampidest olnuks veokitele libedaga läbimatu.
Kaks kogenud teedeinseneri esitasid vastuväite Tallinna tuiksoonele kerkiva Väo liiklussõlme detailplaneeringule, kuna peavad lahendust ohtlikuks.
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.