• OMX Baltic−0,31%272,98
  • OMX Riga0,13%873,69
  • OMX Tallinn0,42%1 742,28
  • OMX Vilnius−0,11%1 052,85
  • S&P 500−0,28%5 712,69
  • DOW 30−0,61%41 794,6
  • Nasdaq −0,33%18 179,98
  • FTSE 1000,09%8 184,24
  • Nikkei 2251,44%38 603,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%107,69
  • OMX Baltic−0,31%272,98
  • OMX Riga0,13%873,69
  • OMX Tallinn0,42%1 742,28
  • OMX Vilnius−0,11%1 052,85
  • S&P 500−0,28%5 712,69
  • DOW 30−0,61%41 794,6
  • Nasdaq −0,33%18 179,98
  • FTSE 1000,09%8 184,24
  • Nikkei 2251,44%38 603,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%107,69
  • 23.02.12, 05:55
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

ÄP: Parts peab huvide konflikti klaarima

Juhan Parts peab selgitama, kuidas sai Eesti ühe olulisema liiklussõlme ümberehituse võtmefiguuriks kütusefirma.
Majandusminister Juhan Parts lubas intervjuus, et kui ehitusprojekti rahastab tõesti mõni eraettevõte, sööb ta oma mütsi ära ning ettevõte ise vääriks riigi projekti rahastamise eest medalit või auraha. Äripäeva on teist meelt – Parts peab tõsiselt kaaluma, kuidas muuta reegleid ja vajadusel seadust nii, et vältida edaspidi sarnast teravat huvide konflikti.
Juriidiliselt on kõik korrektne. Ainuke küsitavus on, et detailplaneeringu ja ehitusprojekti koostamine käib üheaegselt, kuid seegi on viimasel ajal Eestis pigem levinud praktika kui erand. Vaatamata sellele näib tegutsemises õhkuvad moraal-nihilistlik põhimõte, mis pole keelatud on lubatud.
Sest kuigi juriidiliselt näibki kõik korras olevat, on juhtumisse sisse programmeeritud tugev huvide konflikt. Nimelt ei rahasta ehitusprojekti mitte omanik ja eeldatav tellija Maanteeamet, vaid erafirma, kellel on projektis mängus vahetud erahuvid ja kasu. Olukord ei näi aus ega õiglane. Pigem jääb mulje, et ta ei ole seda ka sisult, sest uus projekt tagab kindlasti vaid selle, et Olerexi huvid on täies ulatuses tagatud. Samas kui liiklusohutuses eksperdid kahtlevad, kas seni kõige ohtlikuma ristmiku tiitel ei või muudatuste tulemusel kolida Haabersti ringilt Väo sõlme. Liiklusohutuse auditit keeldutakse avalikustamast.
Probleeme näevad eelkõige projekteerijad, seevastu Olerexi üks omanikke Antti Moppel nimetab seda avaliku ja erasektori koostööks, mis olevat Eestis levinud praktika. Ka Maanteeamet peab olukorda normaalseks. Kes on süüdi, on raske üheselt vastata. Eraettevõttena kasutab Olerex võimalust kindlustada ja edendada oma ärihuve, mis on iseenesest loomulik. Võib isegi väita, et ehitusprojekti eraettevõttest rahastades on hoitud kokku maksumaksja raha. Kuid teiselt poolt on Olerex käitunud oportunistina, kes kasutab seaduseauke, et maksumaksja raha eest endale kasulikku lahendust saada, mis on kindlasti taunitav.
Maanteeameti käitumine ei ole samuti üheülbaline. Esialgu püüdis ju amet Olerexilt kõne all olevat maatükki, kuhu nüüd peaks kerkima ülisoodsa asukohaga tankla, välja osta, kuid kütusefirma keeldus kategooriliselt. Paarisaja tuhande eurone pakkumine ei näi ahvatlev, kui mängus suureamd huvid. Samas võis maanteeametnikele näida, et kaasates Olerexi saadakse suur võit. Esiteks ei pidanud krundi eest maksma ja teiseks hoiti ehitusprojektilt raha kokku. Kuid samal ajal tähendas see, et Olerexi investeering projekti (nii krunti kui ka ehitusprojekti koostamisse) ulatub juba ilma tankla ehituseta ilmselt tugevalt üle poole miljoni euro. Selge ohumärk, et Olerex ei ole erapooletu.
Nii ei veena argument, et teiste osapoolte kaasamine projekti on hea tava, kuna kaasamine tähendab eelkõige osapoolte ära kuulamist ja nendega arvestamist, mitte nende erahuvidest lähtumist. Miks Maanteeamet lasi eraettevõttel sedavõrd ilmse erahuvi valguses liiklussõlme ehitust nii suures ulatuses dirigeerida, jääb üheselt arusaamatuks. See põhjustab omakorda erinevaid spekulatsioone ja vandenõu teooriaid. Kuid ka huvide konflikt on ilmne ning tuleb nüüd selgeks klaarida, enne kui lindilõikamisel medaleid ja auraha jagama asuda.
 
Autor: 1185-aripaev

Seotud lood

Uudised
  • 03.01.13, 05:05
Ristmikuga vastu näppe
Olerex investeeris Väo liiklussõlme mõnisada tuhat eurot, kuid see panus võib detailplaneeringu peatamise tõttu tühja minna.
Uudised
  • 01.03.16, 12:21
Kogenud projekteerija: Väo sõlm tuleb ohtlik
TTÜ teetehnika lektor ja T-Konsult OÜ konsultant Ain Kendra hindab juba kolmandat korda ümber planeeritud Väo liiklussõlme uut lahendust ohtlikuks ja ühe kütusefirma huve eelistavaks.
Uudised
  • 10.01.13, 13:01
Libedus üllatas maanteeametit
Väo liiklussõlme valmimise lükkumise üks põhjustest on jahmatav – maanteeametnikud avastasid ootamatult, et üks ristmiku rampidest olnuks veokitele libedaga läbimatu.
Uudised
  • 02.10.12, 15:45
Linn: Väo sõlmele vaja uut auditit
Tallinna linnavalitsus otsustas, et Väo liiklussõlme detailplaneeringule peaks tellima täiendava liiklus-ohutuse auditi, maanteeamet on vastu.
  • ST
Sisuturundus
  • 04.11.24, 07:30
Selveri “Kuldne Kolmapäev” jõudis e-poodi ja laienes pensionipäevadele
Selveri populaarne 63+ vanuses klientidele mõeldud sooduskampaania "Kuldne Kolmapäev" on ettevõtte üks edukamaid kampaaniaid, mis laienes nüüd ka e-Selverisse ning tänavustele pensionipäevadele.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele