Kui Margus Linnamäe ei oleks Eesti Meedia ostmise vastu huvi tundnud, oleks jäänud tehing toimumata, rääkis Eesti Meedia üks uusi omanikke Mart Kadastik.
Täna vahetas omanikku AS Eesti Meedia. Ettevõtte uus omanik on Meedia Holding OÜ, mis kuulub 50% ulatuses TAMM Meediale ja 50% UP Investile, mille omanik on Margus Linnamäe. Eesti Meedia juhtkonna liikmete moodustatud TAMM Meediast omab Mart Kadastik 58%, Toomas Issak, Meelis Luht ja Andres Kull igaüks 14%.
Järgneb intervjuu Mart Kadastikuga.
Kuidas jõuti otsuseni kaasata tehingusse Margus Linnamäe?
Kui Margus Linnamäe ei oleks olnud olemas meie jaoks, siis on küsitav, kas me seda ettevõtte ülevõttu üldse oleks teinud. See oli nagu vastupidises järjekorras – Margus Linnamäe oli kuulnud kuskilt, et Schibstedil on kavatsus müüa ja et on mingisugune ebakindlus ja ebaselgus. Kui tema ei oleks tulnud, siis me võib-olla oleks hakanud kedagi otsima ja leidnud vastuvõetava variandi, aga kuivõrd tema ise otsis meid üles küsimusega, kas on probleeme ja temal oli teadmine ja mure ainult selles, et kui Eesti Meedial on probleeme, siis võib neid olla tervel Eesti ajakirjandusel.
Sellised kuulujutud ju käisid, et kas üks grupp võtab kõik üle ja tekib Eestis totaalne ühe grupi võim, mida paljud inimesed tegelikult põhjendatult pelgavad. Käisid ka Gazpromi spekulatsioonid, mida Ekspress Grupp ise levitab ja mis on täiesti välja mõeldud. Igasuguseid spekulatsioone oli ja tema siis tahtis teada, mis toimub ja niimoodi see jutt meil veeres kuni veeres sinnani välja, et me jõudsime kokkuleppele, et tema, kui vajadus on, tuleb meie üritusse finantsinvestoriks. Alles siis hakkasime ettevõtte väljaostmist ka Oslos tõsiselt rääkima.
Kuni meil ei olnud finatnsinvestorit, seni ei olnud mõtet seda teemat üles tõsta, sest meie enda juhtkonna rahakott ei oleks võimaldanud sellistest rahadest rääkida ja ka üksi pank ei oleks meid võtnud tõsiselt, kui me oleks läinud sinna tühjade taskutega. Ühegi teise potentsiaalse investoriga me ei rääkinud ja mingisugust konkurentsi ja rebimist, mingisugust otsimist tegelikult ei olnud.
Kas ei olnud siis rohkem kedagi, kes oleks veel pöördunud teie poole?
Neid oli küll, ma arvan neid oli paarkümmend erinevat ja mitte ainult üksikisikut, vaid ka kõiksugused riskikapitaliste, finantsinvestoreid ja nii edasi, kes nägid mingit võimalust, aga me ei alustanud mitte kellegagi läbirääkimisi. Sest see on nagu arusaadav, et kui on juhtkonnapoolne väljaost, siis Schibstedi suhtumine oli selline, et see ei saa olla läbipaistmatute või kahtlaste huvidega investor, vaid see peab olema absoluutselt läbipaistev ja juhtkonnale aktsepteeritav. Juhtkond on 15 aastat töötanud Schibstediga koos, nemad usaldavad meid. See, kelle meie valime, on ka nende jaoks usaldusväärne. Selletõttu kõiki teisi võimalikke investoreid, kes pöördusid otse Oslosse, mitte ka meie poole, neid lihtsalt ei võetud jutule.
Kas võib öelda, et see, et Eesti Meedia jääb seniste juhtide kätte, oli kindel ja küsimus oli ainult selles, kust leida raha?
Kindlaks sai see juunikuus eelmisel aastal, kui Schibsted otsustas Baltikumist välja tulla ja keskenduda ainult kuulutuste ärile väljaspool Skandinaaviat. Ülejäänud aasta otsisime koos juhtkonnaga võimalikke variante, aga kuivõrd eeldus oli selles, et läbi läheb ainult see variant, mis on läbipaistev ja soliidne meediafirma, siis neid väga palju ei olnud. Põhjamaade paar-kolm firmat oleks võinud kõne alla tulla ja nendega läbirääkimistel erinevatel põhjustel ei jõutud lahenduseni. Oleks olnud variant, et Schibsted jätkab ise, aga see oleks tähendanud firma olulist restruktureerimist – mingite Schibstedi portfelli arvestades ebaoluliste üksuste mahamüümist või ühendamist või Schibstediga liitmist ehk siis meie silmis üsna tõenäoliselt Eesti Meedia sisulist likvideerimist. Meie panime teise projekti – kuidas Eesti Meediat kui tervikut ülebaltikumilist ettevõtet arendada ja säilitada. Nad ütlesid, et see on hea variant, et kui teil on entusiasmi-tahtmist ja finantse, siis meie toetame ning nii me alles juulis sellel aastal alustasime MBO (management buyout ehk juhtkonnapoolne väljaost - toim) läbirääkimisi.
Lisaks Linnamäe toele te saite ka pangast laenu?
Jah. Tavaliselt nii ju on, et iga pank nõuab omafinantseeringut.
Kas teil oli veel rahastajaid?
Ei, meil ei olnud kedagi vaja.
Kas kontserni senises tegevuses on midagi muutumas ka või kõik jätkub nii nagu siiani?
Eks ta üldjoontes jätkub. Minul oleks ülevalt sündsusetu öelda, et nüüd korraga hakkab kõik teistmoodi käima, sest ma ei saa kuidagi väita, et Schibsted oleks sundinud meid varasematel aastatel midagi valesti tegma või tegemata jätma. Selles mõttes strateegiline joon jätkub: online-prioriteet ja Läti-Leedu-Eesti ehk siis kolme riiki näeme üheskoos, mitte ainult Eestit üksinda. Selles mõttes kõik põhiliinid jätkuvad. Mis muutub, on see, et 15 kuud kestnud ebamäärasus on läbi. See on mõjutanud ettevõtte investeerimisvõimalusi ja uute ideede realiseerimise võimalused on olnud ahtad. Nüüd uues olukorras me saame tunduvalt kiiremini edasi liikuda. Ebamäärasus ja teatud määral see frustratsioon, mis on juhtkonnas juba pikka aega olnud, sellest me saame üle.
Kas juhtkonnas toimub vahetusi?
Eesti Meedia juhtkonnas ju vastupidi, need inimesed, kes on koos juhtkonnaga omanikeks tõusnud, on sidunud rohkem kui kunagi varem ennast selle ettevõttega. Iga allettevõtte tasandil ei saa kunagi ütelda, et kõik jätkavad või keegi ei jätka. See ei sõltu üldse praegu sellest meie Schibstediga tehingust, kõik võimalused leida uusi ettevõtte juhte või välja vahetada on siiani olnud, see on täiesti tavaline protsess. Kui ma ütlen, et mitte midagi ei muutu, siis ma ju valetan, sest niikuinii midagi muutub kunagi.
Seotud lood
Endine USSi juht Sven Nuutmann kommenteeris, et õpib BNSi tundma ja siis muudab, mis muutmist vajab.
Eesti Meedia üks omanikest Mart Kadastik ei usu, et Eesti Meedia suuromaniku Margus Linnamäe 55% protsendiline BNSi osaluse ost kahe uudisteportaali töös mingeid liitumisi kaasa tooks.
ASi Eesti Meedia juhatuse esimehe Mart Kadastiku sõnul on Eesti Meedia ja Ekspress Grupi tüli üks põhjusi see, et mõlemale on selge, et paberlehtede turg on eilne päev.
Postimehe omanikfirma Eesti Meedia juhi ja väikeosaniku Mart Kadastiku sõnul ei valmista nende edu Lätis-Leedus rõõmu konkureerivale Ekspress Grupile.
Selveri populaarne 63+ vanuses klientidele mõeldud sooduskampaania "Kuldne Kolmapäev" on ettevõtte üks edukamaid kampaaniaid, mis laienes nüüd ka e-Selverisse ning tänavustele pensionipäevadele.
Enimloetud
5
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Hetkel kuum
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Tagasi Äripäeva esilehele