Külmunud klaasipesuvedelik ühtki autoosa otseselt ära ei riku, ent liiklusohutuse seisukohast võivad tagajärjed katastroofilised olla.
"Kui inimene liiklusolukorras tahab tuuleklaasile vedelikku pritsida, ent sel kriitilisel hetkel süsteem ei toimi, on õnnetuse tõenäosus suur," nentis Tallinna tehnikakõrgkooli autonduse õppetooli hoidja Sven Andresen.Volvo ja Fordi autosid müüva ning hooldava Info-Auto ASi Tartu esinduse tegevdirektor Jaak Väärsi ütles, et nad kasutavad talvel vaid -40 kraadi kannatavat tuuleklaasivedelikku.
"Neli-viis aastat tagasi oli meil kurb kogemus vedelikuga, mis etiketi järgi pidi kannatama -20 kraadist pakast, aga tahkus ära tunduvalt kõrgemal temperatuuril. Tegime ettevõttesisese otsuse, et probleemide vältimiseks kasutame vähemalt -40 kraadi kannatavat kontsentraati ning me ei lahjenda seda."
Äripäeva tellitud ja reedeses lehes avalikustatud võrdlus näitas, et mõne Eestis müüdava talvise tuuleklaasipesuvedeliku külmumine hakkab pehmemal temperatuuril, kui on märgitud toote pakendil.
Milliseid proleeme võib tekitada kehva kvaliteediega klaasipesuvedelik?
Kleepis klapid kinni. Tagasivooliklapid tagavad, et pesusüsteemi torustikus oleks kogu aeg vedelik, mida vajadusel momentaalselt tuuleklaasile pritsida. On olnud juhtumeid, kus ebakvaliteetne tuuleklaasivedelik kleepis klapid kinni ning kogu vedelik jooksis tagasi paaki. Kui nüüd juhil oli vaja kiiresti pritsida vedelikku, pidi ta mitu sekundit ootama, kuni pump pumpas süsteemi vedelikku täis.Kriuksuvad kojamehe luuad. Kui tuuleklaasivedeliku määrimisomadus ei sobi autokojamehe luudade kummimaterjaliga, tekib kojameeste töötades klaasil ebameeldiv kriuksuv heli. Selle vältimiseks tuleb katsetada lihtsalt mingit teist klaasivedelikku.Settekiht kojamehel. Asfalditolm, mudaosakesed jm ülespaiskuv saast võib koosmõjul klaasivedelikuga tekitada kojamehe kummi äärele settekihi, mistõttu kojamehed ei täida enam oma normaalset funktsiooni. Probleem laheneb, kui vahetada välja aknapesuvedelik.Hangunud vedelik. Tuuleklaasivedeliku paak, torustik ja düüsid otsest kahju ei kannata ning lõhki ei külmu. Tuuleklaasivedelik sisaldab metanooli või etanooli, mille ruumpaisumise tegur on väike. Külmast tahkestunud aknapesuvedelik tuleb üles sulatada ja lisada külmale vastupidavamat kontsentraati.Külmunud pump. On olnud juhuseid, kui klaasipesuvedeliku pump on läbi külmunud ja kinni kiilunud ning seetõttu kaitsme välja visanud. Pärast pumba ülessulatamist ja kaitsme väljavahetamist on probleem lahenenud.
Allikad: Info-Auto ASi Tartu esinduse tegevdirektor Jaak Väärsi, Tallinna tehnikakõrgkooli autonduse õppetooli hoidja Sven Andresen
Seotud lood
Kvaliteetne keemiatoode peab olema tehniliselt tõhus; ohutu nii tarbijale kui keskkonnale ning ka majanduslikult tasuv. Praktikas kajastatakse auto tuuleklaasipesuvedelike etiketil vedeliku külmumistemperatuuri näitu enamasti vaid turunduslikust aspektist, kirjutab Eesti Keemiatööstuse Liidu tegevdirektor Hallar Meybaum.
Tarnijad tagavad müügil olevate tuuleklaasivedelike kvaliteedi ja vastavuse kõigile nõuetele, lisaks tehakse ise pistelisi kontrolle, ütlesid küsitletud kaupmehed.
OÜ Eesti Keskkonnauuringute Keskus (EKUK) tegi kuus ühesugust katset, registreerimaks tuuleklaasivedelike puhul temperatuuri, mille juures tekkisid lahusesse kristallid.
Täiesti valedel alustel tehtud analüüs eksitab tarbijat ja teenib hoopis ebaausa konkurentsi huve, oli ASi Mayeri Industries esindaja hinnang Äripäeva klaasipesuvedelike testile.
Igal aastal saab mitukümmend tuleõnnetust alguse hooletust tuletööst. Kõige sagedamini tuleb seda ette ehitusobjektidel ja töökodades – keevitustööde käigus ei märka inimene enda ümber materjali, mis võib kiirelt süttida. Tuletööde tegemisel on teadmatus suur ja nõudeid eiratakse, kuigi paljudele ettevõtetele on koolitus kohustuslik.