Helsingi linnapea Jussi Pajuneni hinnangul saab Helsingi-Tallinna tunneli idee teokstegemisest realistlikumas võtmes rääkida alles siis, kui Rail Baltic teoks saab.
"Tunneliühendust Tallinna ja Helsingi vahel tuleb vaadelda nii kohalike kodanike seisukohalt kui ka Euroopa kontekstis," ütles Pajunen Äripäevale. "Üks Euroopa Liidu põhilisi ülesandeid on määratleda need võtmetähtsusega infrastruktuuriprojektid, mis suurendavad liikmesriikide konkurentsivõimet liidu sees." Niisuguste prioriteetsete liikluskoridoride hulka kuulub tema sõnul Rail Baltic, mis seob Läänemere piirkonna tähtsamad linnad Euroopa keskustega.
Pajuneni sõnul oleks Helsingile suur väljakutse olla osa raudteeliinist, mis ulatub Tallinnast Varssavi kaudu Berliinini. "Rail Balticu teokssaamine teeb ka Tallinna ja Helsingi vahelise tunneli idee realistlikumaks," ütles ta. "See tähendaks, et saab võimalikuks sõita rongiga Helsingist Berliini ja ka mujale Euroopasse." Samas lähendaks tunnel Tallinna ja Helsingit, mis praegugi omavahel tihedalt suhtlevad.
Soome peaminister Jyrki Katainen kinnitas suvel Eestis viibides samuti huvi Rail Balticu vastu, mille tasuvust Soome liitumine suurendada aitaks. "Soome eksport jääb küll ilmselt ka tulevikus kulgema valdavalt meritsi, kuid raudtee võiks Soome eksporditööstusele luua lisaväärtust ja täiendava ekspordikanali," ütles Katainen Äripäevale. "Seda enam, et meretransport karmistuvatest kütusenõuetest kallineb."
Kataineni sõnul on Rail Baltic oluline kogu Põhja-Euroopa transpordiühenduste kontekstis, eriti kui sealtkaudu peaksid tulevikus liikuma hakkama suuremad kaubavood Aasiast Euroopasse. Rahaliselt osalemise otsust Soome siiski teinud ei ole.
Helsingi ja Tallinna ühendava tunneli idee soojendas viimati Äriplaani konverentsil üles investor Joakim Helenius. „Ma olen suur Eesti patrioot, aga siiski pessimistlik Eesti tuleviku asjus,“ rääkis Helenius. „Tunneli idee pole küll uus, sellest on palju räägitud, aga ma ei saa aru, miks seda pole tehtud põhiliseks eesmärgiks. Iga kord, kui ma sellest eestlastega räägin, ütlevad nad, et see pole mingi tõsine asi. Aga kui järele mõtlevad, siis leiavad, et see jutt polegi loll.“
Helenius ütles ka, et seni on asjast rohkem huvitatud olnud Soome pool. See on tema sõnul arusaamatu, sest kasu saaks sellest ilmselgelt rohkem Eesti.
Seotud lood
Pikalt ulmeprojektiks peetud Helsingi ja Tallinna vahelise silla või tunneli ehituses kuulutatakse homme välja hange.
Täna kuulutati välja Tallinna-Helsingi püsiühenduse tasuvusuuringu eeluuringu hange. Tegu on esimese teadusliku sammuga kaua räägitud ulmeprojekti realiseerimiseks, ütles Harju maavanem Ülle Rajasalu.
Soome suurim päevaleht Helsingin Sanomat kiitis oma juhtkirjas mõtet minna edasi Tallinn-Helsingi vahelise tunneli ideega.
Kuressaare Arensburgi spaa omaniku Aarne Mustise sõnul on neile loomulikult Saaremaa sild olulisem kui Tallinn-Helsingi tunnel.
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.