Pildilolevate Hiina elektriautodega võistlemiseks teevad Euroopa autotöötjad järjest rohkem koostööd Hiina tarnijatega Foto: Liis Treimann
Oma 87aastase ajaloo jooksul pole Volkswagen seni sulgenud ainsatki Saksamaal asuvat tehast. Nüüd kaalub see autotootja aga kolme tehase sulgemist ja tööliste palga 10protsendilist kärpimist.
Need plaanid tegi ühel töötajate koosolekul avalikuks VW mõjuvõimsa töönõukogu esimees, ettevõte ise – mis avaldas oma kolmanda kvartali tulemused kolmapäeval – pole neid aga veel kinnitanud.
VW, suuruselt teine autotootja maailmas, millele kuuluvad ka Audi, Škoda ja Seat, on tänavu andud juba kaks kasumihoiatust ning vihjanud mõne Saksamaal asuva tehase sulgemise võimalusele, mis varem oleks tundunud mõeldamatu.
Tegemist pole ainsa Euroopa autotootjaga, mis kaalub suuri ja ebapopulaarseid kärpeid. Stellantis – Opeli, Fiati ja Peugeot' omanik Euroopas – on Itaalia poliitikute ja ametiühingute poolt tugeva surve all hoida oma vanim Fiati tehas Torinos langevatele müügimahtudele vaatamata töös.
Euroopa lajatas Hiina elektrisõidukitele tollide kolmekordistamisega, Hiina kaebab selle peale maailma kaubandusorganisatsiooni ning valmistub tolle pooldanud riikides autotööstuse investeeringuid peatama.
Prantsusmaal asuvaid koosteliine viiakse juba üle odavamatesse asukohtadesse, nagu Maroko ja Türgi. Oktoobri keskel avaldasid Pariisi autonäituse väravate ees meelt sajad Prantsuse töölised, nende seas Boschi ja muude tarnijate töötajad.
Euroopa autotööstus, mis annab tööd ligi 14 miljonile inimesele ja moodustab 7 protsenti ELi SKPst, seisab silmitsi täiusliku tormiga. Nõudlus autode järele langeb nii kodus kui võõrsil, samal ajal on autotootjatel aga käsil riskantne ja kulukas aastatepikkune üleminek sisepõlemismootoritelt elektrilistele jõuseadmetele.
Kaubandussõda maailma suurmajanduste vahel jätkub, sest reedel kehtestas Euroopa Liit Saksamaa vastuseisust hoolimata Hiina elektriautodele uued ja kõrgemad imporditollid.
Saksamaa autotööstus Volkswagen võib sulgeda Audisid tootva tehase Brüsselis, kuna kontsern näeb kõrge kvaliteediga elektriautode nõudluse järsku vähenemist.
Kuidas töötab Tehnopoli tehisarukiirendi, millist tuge idufirmad sealt saavad ja millised ettevõtted on oodatud osalema, sellest räägitakse värskes Äripäeva raadio saates.