• OMX Baltic−0,41%301,31
  • OMX Riga0,36%879,88
  • OMX Tallinn1,25%1 929,99
  • OMX Vilnius−0,83%1 171,07
  • S&P 500−0,9%6 062,18
  • DOW 30−1,15%43 669,31
  • Nasdaq −1,2%19 722,31
  • FTSE 100−0,04%8 659,37
  • Nikkei 2250,26%38 776,94
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic−0,41%301,31
  • OMX Riga0,36%879,88
  • OMX Tallinn1,25%1 929,99
  • OMX Vilnius−0,83%1 171,07
  • S&P 500−0,9%6 062,18
  • DOW 30−1,15%43 669,31
  • Nasdaq −1,2%19 722,31
  • FTSE 100−0,04%8 659,37
  • Nikkei 2250,26%38 776,94
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 14.12.24, 06:00

Lasnamäe hõbedased tiivad: Eesti lennufirma esimene õhkutõus ja esimene pankrot

Pankrotistunud Eesti lennufirmade kalmistule, kus juba puhkavad Estonian Air, Aero Airlines, ELK Airways, Enimex, Livonia Air ja teisedki, kerkib järjekordne hauaplaat, seekord Nordica logoga. Tutvustame teile esimest ettevõtet selles kurvas nimekirjas: juba kahekümnenda sajandi alguses, Eesti iseseisvuse koidikul asutatud lennukompaniid Aeronaut.
Lasnamäe hõbedased tiivad: Eesti lennufirma esimene õhkutõus ja esimene pankrot
  • Foto: muis.ee, wikiwand.com, коллаж Алена Ценно
1. veebruaril 1926 ilmusid Eesti ajalehed mustas leinaraamis pealkirjadega. Samal päeval riietus leinarüüsse Tartu, mille üliõpilasvennaskonnad kaotasid ühe oma säravaima kangelase. Tallinna haiglas suri Valge mere ja Novaja Zemlja uurija, riigi üks esimesi luurepiloote, särav diplomaat ja ettevõtja Jakob Tillo.
Nädal varem, 24. jaanuaril hakkas Tallinna kohal toimunud harrastuslennul Viru väljaku kohal umbes 500 meetri kõrgusel tõrkuma ja kukkus Sadama tänava lähedal alla lennuk Junkers F13, mille pardal Tillo reisijana viibis. Piloot ja veel neli reisijat jäid ellu, kuid Tillo sai raskeid vigastusi, millest ta ei toibunudki.
Kuigi Tillo ei istunud tol hetkel lennuki roolis, oli ta siiski allakukkunud lennukit omanud Eesti esimese lennufirma Aeronaut ASi piloot, kaasasutaja ja peadirektor.
Au aeronautidele!
1921. aastal oli Jakob Tillo juba kogenud lendur ja ka poolharitud üliõpilane, kes oli sunnitud oma õpingud ja karjääri katkestama, et osaleda esmalt suures ilmasõjas ja seejärel vabadussõjas. Sel aastal kohtus ta investoritega, kes olid valmis raha panema Eesti esimese lennufirma käivitamisse, mis oli uus äri isegi maailma mõistes. Lennuvedudesse otsustas investeerida Robert Holst, üks tollaseid puidukaubanduse valdkonna juhte. Teiste kaasasutajate hulka kuulusid põhikirja järgi peale Tillo ja Holsti Harju Panga juhatuse esimees Madis Jaakson, jurist ja poliitik Otto Strandman, aga ka kuulsa Tallinna vineeritehase omanik Martin Luther.
ASi Aeronaut juhid Jakob Tillo ja Robert Holst. Lennufirma AS Aeronaut angaar Lasnamäe lennuvälja territooriumil, 1920. aastate teine pool.
  • ASi Aeronaut juhid Jakob Tillo ja Robert Holst. Lennufirma AS Aeronaut angaar Lasnamäe lennuvälja territooriumil, 1920. aastate teine pool. Foto: muis.ee, vienna.mfa.ee
Ettevõtte kapital oli 10 miljonit Eesti marka, mis jagunes 10 000 aktsiaks. Aeronaut ASi nime saanud firma plaanis peagi soetada oma lennukid, teha veel Vene impeeriumi ajal Lasnamäele rajatud lennuväljalt lennureise marsruutidel Tallinn–Helsingi, Tallinn–Stockholm, Tallinn–Narva–Petrograd ja Tallinn–Tartu–Valga–Riia ning osta edaspidi välispartneritelt õigused teenindada teisigi marsruute.
Riik kinnitas omalt poolt ettevõtte õigused avada lennukoole ja töökodasid, korraldada lennuteemalisi loenguid ning levitada lennualast kirjandust. Lisaks anti õigus soetada mistahes õhusõidukeid, ehitada lennujaamu, avada filiaale nii Eestis kui välismaal ning teha koostööd teiste sarnaste organisatsioonidega. Samas sätestati eraldi, et lennufirma direktoriteks võivad olla vaid Eesti kodanikud.
Lasnamäe lennuväli, aerofoto 1920. aastatest. Tallinna idaosas asuv lennuväli ehitati veel Vene impeeriumi ajal ja oli algselt Peeter Suure moderniseeritud merekindluse lennubaas.
  • Lasnamäe lennuväli, aerofoto 1920. aastatest. Tallinna idaosas asuv lennuväli ehitati veel Vene impeeriumi ajal ja oli algselt Peeter Suure moderniseeritud merekindluse lennubaas. Foto: muis.ee
Uue lennukompanii esimene lend toimus 29. juunil 1921, see viis reedese posti Tallinnast Riiga. Ent Aeronaudi lennuk oli juba paar päeva varem reklaamlennu mõttes pealinna kohal tiirutanud. Nelja-viie reisija jaoks mõeldud lennumasinasse Sablatnig P III otsustas järjekorras astuda umbes 40 uudishimulikku inimest.
Lennud jätkusid ettevõtte esimesel tegutsemisaastal kuni 14. oktoobrini, misjärel läksid lennukid talvepuhkusele. Esimeste tegevuskuude jooksul tegi lennufirma 175 lendu, olles vedanud pardal 673 reisijat ning lendude pikkus oli kokkuvõttes 35 000 kilomeetrit. „Meie kliimas on kogenud pilootidega heade lennukitega lendamine sama turvaline kui Lääne-Euroopas. Terve suvehooaja jooksul ei juhtunud Aeronaudil lennunduses ühtegi tõsist intsidenti,“ kirjutas selle kohta ajaleht Kaja.
Kindlalt lennus
Juba 1921. aasta hilissügisel hakkasid Aeronaudi esindajad rääkima mitte ainult importlennukeid kasutavast ettevõttest, vaid ka lennumasinate ehitamisest Eestis. Selle saavutamiseks taotles ettevõte riigilt toetusi. Idee õnnestus teostada juba järgmisel aastal, kui Tallinnas Dvigateli tehases hakati litsentsi alusel kokku panema samu Saksamaal arendatud lennukeid Sablatnig P III. 1922. aasta suve lõpuks õnnestus lennufirmal alustada Riiga mitte enam perioodilisi, vaid juba kindla plaani järgi kulgenud regulaarlende.
Eesti lennufirmale Aeronaut kuulunud Eestis kokku pandud Sablatnig P III lennuk Soomes Uunisaari lähistel väina jääl, 1922/1923.
  • Eesti lennufirmale Aeronaut kuulunud Eestis kokku pandud Sablatnig P III lennuk Soomes Uunisaari lähistel väina jääl, 1922/1923. Foto: wikimedia.org
Läti marsruudile järgnesid liinid Helsingisse ja Königsbergi. Lennukid toimetasid reisijad tänapäeva Kaliningradi 7 tunni ja 15 minutiga, ühe vahepeatusega Memelis (Klaipeda). 1923. aastaks kuulus ettevõtte lennukiparki juba 11 Saksamaal ja Eestis komplekteeritud lennukit. Firma hakkas sõlmima partnerluslepinguid teiste transpordi-, reisifirmade ja hotellidega ning reklaamima end ajakirjanduses ja teatmikes.
“Junkersi taevased täismetalsed limusiinid lendavad: Kennelberg–Memel–Riia–Reval …“ kuulutab Junkersi ja Osteuropa Unioni reklaamplakat. Alates 1923. aastast teenindasid Baltimaade peamisi lennuliine ühiselt viis lennufirmat, kaasa arvatud Aeronaut. Üldiste finants- ja turundusprotsesside koordineerimiseks loodi Osteuropa Union.
  • “Junkersi taevased täismetalsed limusiinid lendavad: Kennelberg–Memel–Riia–Reval …“ kuulutab Junkersi ja Osteuropa Unioni reklaamplakat. Alates 1923. aastast teenindasid Baltimaade peamisi lennuliine ühiselt viis lennufirmat, kaasa arvatud Aeronaut. Üldiste finants- ja turundusprotsesside koordineerimiseks loodi Osteuropa Union. Foto: junkers.de
Ettevõtte edule aitasid kaasa soojad suhted riigiga, mis andis erafirmale olulisi privileege. Näiteks tagas Eesti valitsus veel 1921. aastal Aeronaudile, et Tallinna–Helsingi liini teenindab kuni 1952. aastani ainult see ettevõte. 1923. aastal sai firma Tallinna sadamasse uue vesilennukite sadama ehitamiseks riigilt 5 miljoni marga ulatuses sooduslaenu ja transpordiministeerium eraldas selle ehitamiseks tasuta krundi. Lähedust Toompeaga soodustas ka asjaolu, et paljud riigimehed liikusid samades Tartu üliõpilaskorporatsioonide ringkondades, kus lennufirma asutajadki.
Kõrge kukkumine
Lennufirma näo ja kogenuima piloodi Jakob Tillo surm 1926. aastal sai pöördepunktiks. Sama aasta kevadel teatas riik eralennufirma soodustuste andmise lõpetamisest ja nõudis varem välja antud laenude tagasimaksmist.
Sealjuures jäi hoolimata paljudest kordaminekutest arvestatav osa tulu tõotanud plaanidest realiseerimata. Näiteks Tallinn–Narva–Leningradi liin, millest pidi saama üks tulusamaid, ei hakanud kunagi tööle. Nõukogude Liit keeldus kindlalt koostööst välismaise eraettevõttega, nõudes ühisettevõtte loomist. Selle tulemusena lendasid eestlaste asemel NSV Liitu sakslased, kes olid nõus asutama selle jaoks Nõukogude-Saksa lennukompanii Duraluft.
Jala panid taha ka soomlased. 1928. aastal lõppes Aeronaudi ja Aero (praegu Finnair) vahel sõlmitud Tallinna ja Helsingi vaheline transpordileping. Sellel marsruudil osutas 1. maist 1. augustini lennuühendust Aero ja alates 1. augustist Aeronaut. Helsingis otsustati lepingut mitte pikendada, nõudes Aero ainuõigust liini teenindamiseks. Keeldumise korral lubas Soome pool keelata Eesti lenduritel Helsingis maandumise, esitades sel viisil ultimaatumi Aeronaudile, kes paistis olevat privileegid eelnevalt kokku leppinud.
Aeronaudi Eesti vesilennuk Junkers F13 hoiab kurssi Soome suunas. 1923. aasta suvi.
  • Aeronaudi Eesti vesilennuk Junkers F13 hoiab kurssi Soome suunas. 1923. aasta suvi. Foto: Ajapaik
Sattudes ohtu kaotada oluline osa vedudest, pöördus ettevõte uuesti valitsuse poole 5 miljoni marga suuruse toetuse saamiseks, ent sai seekord keeldumise osaliseks. Erafirmasse ei aidanud eelarveraha lõputult kallata isegi vana ülikoolisõprus, 11. aprillil 1927 lõpetas lennufirma regulaarlennud. Selle marsruudid jagati ära Aero ja Duralufti vahel. 1928. aasta aprillis korraldas Aeronaut lõpetuseks veel viimased lõbureisid üle Tallinna lahe, seejärel lennukompanii likvideeriti.
Kaleva uus katse ja hukkumine
Pärast Aeronaudi pankrotti jäi Eesti kümneks aastaks ilma oma lennufirmata. Samal ajal ei loobunud vabariigi valitsus püsiva lennuliikluse ideest.
Duraluft eelistas Lasnamäe lennuvälja asemel kasutada Tallinna kesklinnast 12 km kaugusel asuvas Nehatu külas asuvat väikelennuvälja, teised lennufirmad tõusid õhku Tallinna sadamast. Kuid 1928. aastal alustas riik lisaks kolmele olemasolevale lennuterminalile Ülemiste järvele vesilennukite kai ehitamist. Sellest ajast algabki meile tuttava lennujaama ajalugu, mis nüüdseks kannab Lennart Meri nime. See avati ametlikult 1936. aastal, kuid tegelikult toimusid õhkutõusmised ja maandumised veepinnal ja seejärel juba kindlal pinnasel siin palju varemgi.
Vesilennuk Ülemiste järvel.
  • Vesilennuk Ülemiste järvel. Foto: Ajapaik
Eestit muu Euroopa ja maailmaga ühendanud lennufirmade hulgas on olnud Poola LOT, Soome Aero, Rootsi Aerotransport (praegu SASi osa) ja Saksa Lufthansa. Võib-olla pikim marsruut ühendas Tallinna Palestiina mandaatterritooriumiga, Helsingi–Tallinn–Varssavi–Jeruusalemma lennud käivitati 5. aprillil 1937. aastal Poola valitsuse abiga. Lennukid läbisid kogu 3187 km pikkuse teekonna 34 tunniga.
21. veebruaril 1939 kiitis vabariigi valitsus heaks algatuse luua Eesti esimene rahvuslik lennufirma. See sai nimeks Eesti Lennuliinide AGO, ettevõtte kapital oli 550 000 krooni, millest pool tuli erainvesteeringutest ja pool riigi süstidest. Lennufirma eraisikutest kaasomanikud olid laevafirma Tallinna Laevaühisus, bussifirma OÜ Mootor ja reisibüroo Carl F. Gahlnbäck. Riigiettevõttena sai lennufirma märkimisväärseid soodustusi, muu hulgas vabastati see tulumaksu ja mitme muu maksu tasumisest.
Ettevõte ostis Saksamaalt kaks Junkers Ju 52 lennukit (sakslased ise kutsusid neid hellitavalt hüüdnimega Tante Ju) ja hakkasid valmistuma kommertslendude käivitamiseks. Seekord ajas kaardid segamini 30. novembril 1939 Soome tunginud NSV Liit. Taevas Läänemere kohal oli muutunud ebaturvaliseks. Lõpuks toimus AGO esimene regulaarlend Helsingisse alles 2. aprillil 1940. aastal, paar päeva hiljem avati liin Stockholmi ning seejärel Riiga ja Königsbergi. Ida-Preisimaa pealinnas said Eesti reisijad ümber istuda Berliini suunduvale jätkulennule. Tol ajal oli see ainus rahvuslik lennufirma Balti riikides.
Eesti lennufirma AGO, tollal ainus rahvuslik lennufirma Baltikumis, selle lennuk Tante Ju tegi lende 1940. aasta kevadel ja suvel.
  • Eesti lennufirma AGO, tollal ainus rahvuslik lennufirma Baltikumis, selle lennuk Tante Ju tegi lende 1940. aasta kevadel ja suvel.
AGO regulaarlennud jätkusid kuni 1940. aasta suveni. 14. juunil 1940 tõusis Lasnamäe lennuväljalt Helsingi suunas õhku lennufirma Aero lennuk, millel nimi oli Kaleva. Seda märgati Soome lahe kohal ja mõni minut hiljem tulistasid Nõukogude pommitajatd selle alla. Lennuk kukkus alla Keri saare lähistel, hukkusid soomlasest piloot, õhusõiduki kapten ja kõik seitse pardal olnud reisijat, kelle seas olid Prantsuse ja Ameerika diplomaadid, kaks Saksa ärimeest, üks Eesti kodanik ja üks rootslane.
Pärast seda peatati tsiviillennukite lennud Eesti kohal. Ja kõigest kolm päeva hiljem annekteeris NSVL Eesti Vabariigi sunniviisiliselt. AGO natsionaliseeriti täielikult ja sellest sai Nõukogude Aerofloti osa. Järgmine katse käivitada oma rahvuslik lennufirma tehti Eestis juba pärast taasiseseisvumist 1991. aastal.

Seotud lood

Uudised
  • 09.11.24, 13:25
Eesti kalleim hoone: kuidas Vene kaupmehe investeeringust sai Pätsi-ajastu kahtlane kingitus
Vene ärimees müüs oma Ida-Virumaa residentsi ära kümneid kordi odavamalt. Paguluses viibiva Peterburi ärimehe lossi hakkas kasutama Eesti riigipea, kellele selle „kinkisid“ kohalikud töösturid. Täna tõotaks selline süžee meediaskandaali ja kahtlusi hämarates skeemides, kuid 1930. aastatel juhtus kuulsa Oru lossiga just nii.
Uudised
  • 17.11.24, 06:00
Suva sokivabriku kauge minevik: „Iga kolmas eestlase jalg kannab Lerenmanni sokke“
„Ehitanud Efraim Lerenmann. 1927. aasta,“ seisab nüüdseks kunstiakadeemia vajadusteks ümber ehitatud Põhja puiestee ja Kotzebue tänava nurgal asuva tööstushoone endise peasissekäigu ees oleval mosaiikkirjal Tallinnas. See on üks väheseid meeldetuletusi Uurali laagrites hukkunud silmapaistvast juudi ettevõtjast, Eesti peamise suka- ja sokikaubamärgi isast.
Uudised
  • 31.03.24, 08:52
Molotovi-Lõvi pakt: kuidas Eesti ärimees pani piimajõed Leningradi voolama
Ettevõtja, Marie Curie õpilane, eksiilvalitsuse minister ja kirjanik Oskar Lõvi oli inimene, kellel õnnestus 1930. aastatel kiusliku Nõukogude võimuga Eesti piimatoodete ekspordis kokkuleppele saada. Punaarmee tulekuga sai Lõvist aga uute kommunistlike peremeeste verivaenlane.
Uudised
  • 17.03.24, 15:30
Margid, ümberriietumine ja must maagia: kuidas kelmid sõjaeelses Eestis rahvast tüssasid
Narva „põrandaalune filatelist“, Rakvere abieluaferist ja Mulgimaa nõia rahamaagia – Delovõje Vedomosti jutustab sõjaeelse vabariigi kuulsatest aferistidest ja kelmidest.
  • ST
Sisuturundus
  • 20.02.25, 13:43
Tehnopoli AI kiirendisse käib uus värbamine
Kuidas töötab Tehnopoli tehisarukiirendi, millist tuge idufirmad sealt saavad ja millised ettevõtted on oodatud osalema, sellest räägitakse värskes Äripäeva raadio saates.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele