Just sotsiaalvõrgustike turuväärtused on täna muude tehnoloogia valdkonna firmadega võrreldes kordades suuremad, kinnitas internetiärimees Jüri Kaljundi.
Ta täpsustas, et nii Facebooki kui LinkedIni hinnaks on täna ligi 30-kordne aastakäive ning Twitteril lausa 74-kordne käive. „Muud oma ala juhivad tegijad nagu Microsoft, Yahoo, Google või grupiostude teenust pakkuv Groupon on hinnatud aga tunduvalt madalamalt, vaid paari kuni viiekordse käibega,“ lisas OÜ Nagi juhatuse esimees Kaljundi.
Äripäev küsis päevaküsimusena, kas sotsiaalvõrgustiku firmad on uued tegijad börsil? Päevaküsimuse ajendiks oli see, et neljapäeval hakati New Yorgi börsil kauplema suurima tööalase sotsiaalvõrgustiku LinkedIn aktsiatega.
Kaljundi hinnangul on LinkedIni börsileminek alles algus. „Lähiajal on oodata Venemaa suurima otsimootori, 65 protsendilise turuosaga Yandexi avalikku emissiooni,“ ütles Kaljundi. „Tõenäoliselt saab see olema Google IPO järel üks suurimaid seda tüüpi börsileminekuid. Kui Google tõusis IPO ajal 1,67 miljardi dollarini, siis Yandexi ootusteks on 1,3 miljardit dollarit. Seda võib ületada vaid loodetavasti 2012. aastal toimuv Facebooki IPO.“
Kaljundi põhjendas seda sellega, et kui enne hinnati tehnoloogiafirmadel rohkem toodet või tarkvara, siis praegu on suurim väärtus reaalsed kasutajad ja nende harjumused ning ajaloolised kogutud andmed.
„Sotsiaalvõrgustik on tänapäeva operatsioonisüsteem, nagu seda vanasti oli Windows,“ selgitas Kaljundi. „Sotsiaalvõrgustike kogutavad kasutajate ja nende tegevuste profiilid on tohutu väärtus nii reklaamiandjatele kui platvormina uute teenuste ehitamiseks. Vanasti kirjutasime tarkvara Windowsile, täna teeme seda Facebooki või Twitterit andmete alusallikana võttes. Inimsuhted, nende omavaheline võrgustik on see, mis annab internetile täna ühe osa oma väärtusest.“
Kaljundi sõnul saab vaadata ka seda, kuidas väärtustatakse iga teenuse kasutaja kohta tulevat hinda. „Facebooki ühe kasutaja hinnaks on täna turul 108 dollarit, LinkedInil 89, mängufirmal Zynga 45 ja Twitteril 18 dollarit,“ näitlikustas Kaljundi.
Kaljundi lisas, et USAs on börsile minemas ka kõik Hiina ehk maailma suurima internetituru sotsiaalvõrgustikud. „Alles hiljuti tõstis sealne selle ala firma Renren New Yorki börsile minekuga 740 miljonit dollarit. Sama on tegemas Hiina Facebooki kloon, Kaixin001.com,“ prognoosis Kaljundi.
Seotud lood
Kätte on jõudnud aeg, kus investorite huvi on nii suureks läinud, et veebiettevõtteid viiakse üksteise järel börsile, rääkis riskikapitalist Allan Martinson.
Ehkki LinkedIn on tegelikult niššitoode, on firma täiesti tõsine tegija ning tal on võimalus börsil läbi lüüa, ütles riigikogu liige, ASi Rate Solutions looja Andrei Korobeinik.
Täna Ühendriikide aktsiaturul debüteerinud tööalane sotsiaalvõrgustik Linkedin’i aktsia on neljapäeva pärastlõunaks esialgse müügihinnaga võrreldes kerkinud ligi 140 protsenti.
Erinevate elukutsete professionaalidele mõeldud sotsiaalvõrgustik LinkedIn plaanib aktsiate esmaemissiooniga koguda vähemalt 175 miljonit dollarit, mis võib avada teiste tuntud sotsiaalvõrgustike börsile tuleku väravad.
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.