Piibellikult alustades: alguses oli plakat ja selle kriitika hõljus meedia pääl. Praktiliselt jätkates: valimisteni on alla kahe kuu ja meid kõiki kallatakse korralikult üle propaganda ning selle kirumisega. Saatanat kaitstes: suur osa kampaaniakriitikast tuleb seegi kord ebaõiglane ja aiaauku arvustav, kirjutab EBSi dotsent Agu Uudelepp.
Oleme sel hilissuvel juba kuulnud, et linna- või linnaosajuhtide plakatid nii heade mõtete kui talentide linnas olla suurepärased näited halvast propagandast. Ei ole, hoopis kriitika on näide malliga ajamõõtmisest.
Harjumuspärane on tõesti, et räägitakse heast ja halvast propagandast. Möödarääkimine algab siis, kui rakendatakse skaalat „hea vs halb“=“õige vs väär“. Niisugune lähenemine on ise väär. Mul on maal väga hea puulõhkumiskirves. Kas see hinnang teeb sellest tööriistast ausa ja õiglase, eetilise ja südamliku, hooliva ja sõnapidaja? Ning vastupidi: kui keegi kuri inimene peaks mu kirve pihta panema ja sellega kellelegi kahe silma vahele valama, siis kas nüüd oleks tööriist kuri ja salalik, verejanuline niikuinii? Vastus on riidast võtta – mõlemad küsimused on totrad.Kirve headust mõõdetakse skaalal „kõlbab oma otstarbeks vs kasutu riistapuu“. Kui pakud lähevad lõhki, rakke pihku ei tule, õlad valusaks ei jää ja kinnijäänud kirve lahtikangutamisele ei pea aega kulutama, on riist hea. Kui need tingimused jäävad täitmata, on riist halb. Propagandaga sama lugu.
Kui kampaania annab tulemuse, oli propaganda hea. Kui ei anna, siis järelikult vilets. Sellel skaalal mõõtes tegid Tallinna linnaosajuhid üsna korraliku triki.Pildid läksid üles, meedia paljundas neid kümnetes tuhandetes ja paari muidu pea tundmatu munitsipaalpoliitiku spontaanne nimetuntus läks jälle nõksu võrra üles. Halba mainet heaks keerata on lihtsam kui täielikule tundmatule toetust leida, järelikult ollakse taas sammuke valimisvõidule lähemal.
Kas see tähendab, et propagandat ei saa mõõta eetikakategooriates? Just nimelt. Õige ja väära, õiglase ja ebaõiglase, ausa ja salaliku, väärika ja matsliku ning paljude teiste samalaadsete vastanduste skaalasid saab rakendada propaganda tegijate, tellijate ja eesmärkide kohta.Hea propagandaga võib hakkama saada nii tark ja tore inimene kui täielik tõbras ning maksumaksja raha eest on võimalik teha häid ja halbu plakateid. Oluline on see, et veel üks piibli parafraseering meelest ei läheks: tegija pattusid ei tohi nuhelda tööriista kaela.
Seotud lood
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.