Läti autoturu suurimaks pidurdajaks pole
mitte klientide puudus, vaid liisingufirmade maksejõuetus, vahendas äriuudiste
portaal biznews.lv. Autoostjad on sunnitud tegema kuni 90%seid esmaseid
sissemakseid.
Tõsi, sellist klientide tormijooksu, nagu võis näha kaks aastat tagasi, oodata ei tasu, kirjutas Dienas bizness. Samas pole õige ka rääkida, et uut autot osta soovivaid inimesi rohkem ei leidu. Potentsiaalsete ostjate ring on kahanenud 2004-2005 aasta tasemele. Autosoovijad annavad endale seejuures aru, et pole pääsu esmasest sissemaksest ega kasvanud intressist.
Kliendid pole aga valmis selleks, et liisingufirmad seavad neile kunstlikke takistusi. Kõige põikpäisemateks on automüüjate ja -ostjate hinnangul osutunud suurimad Läti liisingufirmad - Swedbank liznings ja SEB lizings, kes erinevalt mitmest teisest liisingufirmast küll jätkavad liisingu andmist, kuid on loobunud sellega kaasnenud teenuste osutamisest.
Nissanit müüva Motorcentrsi direktori Janis Pormalise sõnul on peamine probleem selles, et liisingufirmad üritavad varjata, et neil pole raha. "Mõtlevad välja täiendavaid kunstlikke tõkkeid nagu garantii vältimatust ja muud sellist. Seda tehakse liisinguprotsessi venitamiseks, et pärast autoostu rahastamisest keelduda. Vahel minnakse välja sellise absurdini, et klient on valmis maksma kohe 1/3 auto maksumusest, kuid firmad loobuvad sellele vaatamata liisingu andmisest."
Mitsubishit müüva Skandi auto juhatuse liige Valdis Spredzis ütles, praegu ostavad autosid kvaliteetsed kliendid. "Nad teavad täpselt, et tuleb arvestada kasvava intressi ja esmase sissemaksega," sõnas ta.
Spredzise väitega nõustus ka Toyotasid ja Lexuseid müüva Wessi juht Aleksandr Oskin, kes märkis, et liisingu osakaaluks kujuneb praegu vaid 10-20% auto maksumusest, mida ei saa pidada normaalseks. "Jääb vaid loota, et 2009. aasta algul läheb olukord paremaks," ütles Oskin.
Hiljuti teatasid mitmed Läti liisingufirmad, nende seas ka GE Money lizings, ei loobuvad igaks juhuks kuni aasta lõpuni uute liisingulepingute sõlmimisest. Liisingulepingute sõlmimise katkestas ka Parex lizings.
Seotud lood
Äriuudiste portaal biznews.lv vahendab Läti
kohtutäituri Agnese Bike ülevaadet olukorrast kinnisvaraturul, kus iga päev
tuleb sundmüüki sadu uusi kinnisobjekte ning korterid on odavnenud 50%.
Lätis kasvas järsult autode arv, mille
Swedbank Lizings võlglastelt käest ära võttis, vahendas äriuudiste portaal
biznews.lv.
Swedbank eitab autoliisingu tingimuste
muutmist, ent maksevõimelisi kliente on jäänud tunduvalt vähemaks.
Q Vara omanikud lasid võlgu jäädud 58
liisingumakset maksehäireregistrisse kanda. Kuni 200 000kroonine liisinguhäire
viitab jännijäämist luksusauto majandamisel.
Uue sarja esimene saade!
Elisa Eesti juht Andrus Hiiepuu rõhutab uhiuues sarjas “Juhtides tulevikku”, et suurfirmad liiguvad kestlikkuse suunas ja sellega kujundatakse ümber tööstusharud. Kes pole sellega kaasas, jääb lihtsalt maha.