Tänane Äripäev avalikustas, kuidas
Reformierakonda kuuluvat kaks riigikogu liiget Jaanus Rahumägi ja Robert
Antropov sattusid konflikti võlgade sissenõudjatega. Võlad pärinevad viimaste
riigikogu valimiste eel tehtud kampaaniast. Võlanõudjad viitavad oma nõuetes
sellele, et reformierkondlaste kampaaniat on rahastatud varjatult ja seadust
rikkudes. Reformierakondlased ise kinnitavad, et nad on langenud väljapressijate
ohvriks ja kõik on laim.
Narva piiril tabatakse radioaktiivse ainega kurjategijad. Terroristid hakkavad seepeale Eesti valitsust santažeerima, lõhates Koplis kõigi eelduste kohaselt tuumapommi. Mida teha?
Selline on stsenaarium, mille mängivad Eesti tippametnikud läbi Ungaris toimuval USA Föderaalse Juurdlusbüroo FBI koolitusel. Üks osaleja on siseministeeriumi sisejulgeoleku nõunik Jaanus Rahumägi, kes täna, riigikogu Reformierakonna liikmena juhib Kapo tegevuse üle järelevalvet teostavat erikomisjoni.
Kaheksa aastat hiljem satub Rahumägi ise enda väitel väljapressijate ohvriks. Teine sihtmärk on samuti Reformierakonda kuuluv, endine politseiameti peadirektor ja praegune riigikogu õiguskomisjoni liige Robert Antropov.
Kurjategijatega läbirääkimiste pidamist FBI koolitustel õppinud Rahumägi otsustas, et ta ei järgi põhimõtet "terroristidega läbirääkimisi ei peeta". Ta otsustas alustada kõnelusi "nende väljapressijatega" - väljend, mida Rahumägi üle tunni aja kestnud intervjuus mitmel korral võlanõudjate kohta kasutas.
Kõneluste tulemusena otsustab Rahumägi teha 2008. aasta juulis oma Sampo Panga arvelt 600 000 krooni suuruse ülekande. Rahumägi tingimuseks on, et rohkem võlanõudeid tema vastu ei esitata ja juhtumit ei avalikustata.
Kes pani Rahumägit sadu tuhandeid maksma?
Läbirääkimiste teiseks pooleks ehk inimeseks, kes suudab erinevate julgeolekuasutuste juhtidega sina peal olevalt Rahumägilt enam kui pool miljonit krooni välja nõuda, on Heiki Penu. Äripäeval olevatelt fotodelt nohikliku olemisega silma hakkav ja skandaalse kirjaniku Sven Kivisildnikuga koos reklaamtekste loonud Penu on reklaamibüroo Droom omanik. Ta on Pärnu linna tunnuslause "Pärnu - ela või ise" autor.
Praegu ei julge või ei taha ta toimunust rääkida. Ütleb lihtsalt, et Rahumägi on aus inimene, kõik tema vastu esitatud kahtlustused ei pea paika ning Rahumägilt eelmise aasta suvel saadud raha kasutas ta oma reklaamibüroo võlgade kustutamiseks. See ei aidanud aga pankrotti vältida, sest erinevalt Rahumägist polnud Antropov nõus võlga tasuma.
Raskused tekkisid Droomil seetõttu, et firma korraldas 2007. aasta riigikogu valimiste eel Rahumägi ja Antropovi valimiskampaaniat.
Äripäeval õnnestus enda kätte saada neli mahukat kausta, mis on pungil erinevatest dokumentidest, oravate kampaania aruannetest, arvetest, kampaaniameeskonna omavahelisest kirjavahetustest ja fotodest. Neid materjale lugedes jääb mulje, et raha reformierakondlaste riigikogu valimiskampaania puhul ei loetud. ja reklaamibüroo uskus, et arved saab tasutud.
Reklaamibüroole jäid tasumata arved
Valimised said läbi, Reformierakond võttis juubeldades võidu ja jätkas valitsusliidu juhtparteina. Šampanjat ei saanud aga endale lubada oravad võimule tagasi aidanud reklaamibüroo, kellele jäid kümnete firmade arved, mille maksmiseks reformierakondlastelt raha ei laekunud ega laekunud. Abi saamiseks pöörduti advokaatide poole.
Droomi finantsjuht Reet Laks saadab 2008. aasta 20. juuni hommikul e-kirja Virumaa Inkasso juhatuse liikmele Toomas Tatrikule. Koopia läheb ka Droomile õigusabi andvale advokaadile Tambet Mullarile.
Kirja teemaks on "Jaanus Rahumägi" ja selle sisu on järgmine. "Tere Toomas, edastan ka Rahumäe eelarve kommentaaridega. Siit ka Heiki Penu kommentaar: Viimane vestlus raha teemadel oli 17.05.2007, kui ta lubas 2007. aasta lõpuks kõik ära maksta. Kuna enne pole temaga mingeid probleeme olnud, siis ma ka uskusin seda. Ja ei tülitanud teda. Ise on ta väitnud meie ühistele sõpradele, et mina määrisin talle asju pähe. Tegelikult mitte.
Tema põhijutt valimiste ajal oli, et saada sisse riigikokku ja saada kätte vajalik hulk hääli. Kui projektijuht küsis tema käest, kas ikka raha jagub, siis ta vastas, et papp pole oluline. Tellis asju juurde ja kõike oli vaja saada kohe.
Projektijuht oli temaga kolm kuud peaaegu iga päev Ida-Virumaal kaasas. Projektijuht oli talle nn müüdud, muud tööd ta valimiste ajal ei teinud. Juhul kui on küsimusi, palun võtke ühendust. Tervitades, Reet."
Äripäevale on mitmest allikast öeldud, et Rahumägi otsus võlg lõpuks tasuda võivad olla põhjustatud sellest, et ei tuleks avalikuks Reformierakonna varjatud rahastamisskeem.
Reklaamiringkondades on avalik saladus, et konkreetse poliitiku või erakonna valimiskampaaniat korraldava reklaamibüroo klientideks on ka erakonna või konkreetse poliitiku kampaaniat rahastavad ettevõtted, kes sõlmivad reklaamibürooga lepingud erinevate teenuste ostmiseks. Osa makstavast rahast läheb aga poliitiku valimiskulude katteks.
See on skeem, kuidas hiilitakse mööda seadusest, mis keelab parteide rahastamise firmadel ning võimaldab jätta saladuseks ettevõtted, kes maksavad kinni poliitiku kulud.
Loomulikult on skeemi üheks tagajärjeks ka see, et tegelikud valimiskampaaniad avalikes aruannetes ei kajastu ning on ametlikult deklareeritust mitu korda suuremad.
Seotud lood
Sotsiaalministri kohale suunduva reformierakondlase Taavi Rõivase asendusliige riigikogus on endine riigikogu liige ja turvaäriga tegelev Jaanus Rahumägi. Kas ta ka parlamenditööle naaseb, praegu veel selge pole, kuna kommentaariks Rahumäge tabada ei õnnestunud.
Mõned Eesti poliitikud on viimasel ajal sõnavõttudes goebbelsliku sõnaosavuse ja lameda demagoogiaga põrmustanud igasuguse arutelu, heites koos sõnavahuga prügikasti ka paragrahvidega sidustatud väärikuse.
Presidendi poolt reedel väljakuulutatud erakonnaseaduse muudatused on eeskujulik näide, kuidas Eestis endale sobivaid seadusi tehakse.
Erakonnad võivad pärast valimisi võtta vastu keelatud annetusi, kartmata karistust. Samuti ei pea pelgama, et piiratakse riigieelarvest väljamakseid rikkumisega hakkama saanud parteile.
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.